Rok 2007 był szczególnie dobry w branży motoryzacyjnej. Prezentujemy przygotowane przez Samar podsumowanie wyników rynku wymiany opon oraz sprzedaży samochodów.
Rynek wymiany oponW ostatnich latach polski rynek wymiany opon do samochodów osobowych i dostawczych wykazywał stabilny, kilkuprocentowy wzrost. Od 2006 roku rynek zdecydowanie się ożywił, a w minionym roku uzyskał blisko 10-procentowy wzrost, osiągając poziom blisko 9,9 mln szt.
Wzrosty zanotowano we wszystkich grupach produktowych. Opony standardowe letnie wykazały blisko 13% wzrost, a opony wyższych klas prędkości, tzw. High Performance, osiągnęły ponad 13% wzrost.
Jeszcze wyższe poziomy wzrostu odnotowano w grupie opon do samochodów terenowych i tak zwanych SUV-ów, gdzie poziom ten wynosi ponad 40%. Opony zimowe do samochodów osobowych to bardzo znaczący segment polskiego rynku. Wysoki przyrost parku samochodowego, wynikający głównie z importu samochodów używanych i wzrastającej sprzedaży nowych, bardzo znacząco na wzrost potencjału w tej grupie opon i mimo "słabej zimy" uzyskał ponad 6% wzrost.
Kilkuletnie ożywienie gospodarcze jest ciągle widoczne w sprzedaży opon do samochodów dostawczych, gdzie poziom wzrostu sięga ponad 6%.
Ciągle numerem jeden w rankingu najlepiej sprzedawanych opon letnich do samochodów osobowych jest rozmiar 175/70R13 przed 195/65R15.
Miejsce | Rozmiar |
Udział rozmiaru w całym potencjale |
Zmiana wielkości potencjału w stosunku do 2006 roku |
1 | 175/70R13 | 11,5% | 14,2% |
2 | 195/65R15 | 9,1% |
23,1% |
3 | 185/65R14 | 7,5% | 14,2% |
4 | 165/70R13 |
7,2% |
22,0% |
5 | 175/65R14 | 6,8% | 20,9% |
6 | 185/60R14 |
5,9% | 7,9% |
7 | 205/55R16 | 5,0% | 39,9% |
8 | 155/70R13 | 4,5% | 7,8% |
9 | 145/70R13 | 3,3% |
-3,7% |
10 | 195/60R15 |
3,1% |
21,9% |
W oponach zimowych najlepiej sprzedawane rozmiary to 195/65R15 przed 175/65R14 oraz 205/55R16. Numer jeden wśród opon letnich, tzn. 175/70R13, w rankingu zimowym jest na czwartej pozycji.
Miejsce | Rozmiar | Udział rozmiaru w całym potencjale |
Zmiana wielkości potencjału w stosunku do 2006 roku |
1 | 195/65R15 | 15,6% | 25,2% |
2 | 175/65R14 | 9,0% | -0,2% |
3 | 205/55R16 | 8,4% | 36,1% |
4 | 175/70R13 | 6,7% | -21,0% |
5 | 185/65R14 | 5,5% | -5,3% |
6 | 185/65R15 | 5,0% | 33,6% |
7 | 165/70R14 | 4,1% | 1,8% |
8 | 165/70R13 | 3,8% | 2,6% |
9 | 155/70R13 | 3,8% | -5,3% |
10 | 155/80R13 | 3,7% | -8,7% |
Import samochodów używanych
Rok 2007 to czwarty rok z rzędu, w którym import samochodów używanych przekroczył 800 tys. szt. Od momentu wejścia Polski do struktur unijnych sprowadzono w sumie 3494 tys. samochodów. Największą popularnością cieszyły się niezmiennie samochody eksploatowane 10 lat (niemal 50% udziału). Nieco mniejszą – samochody eksploatowane od 4 do 10 lat (prawie 40%), a auta eksploatowane nie 4 lata stanowiły 10% indywidualnego importu. Lista najpopularniejszych marek wśród indywidualnych importerów nie zmienia się i wygląda następująco: Volkswagen, Opel, Ford, Renault, Audi, Mercedes, BMW.
Import używanych samochodów osobowych w tys. szt. oraz procent wzrostu w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego
Sprzedaż nowych samochodów
Skumulowana sprzedaż samochodów osobowych w 2007 roku wyniosła 293 tys. sztuk i jest o 23% większa rok wcześniej. Liderem sprzedaży została Toyota z wynikiem blisko 34 tys. Druga na liście jest Škoda (pierwsza lokata przed rokiem) – 33 tys., trzecie miejsce to Fiat – 28 tys., czwarte Opel – 27 tys., piąte Ford – blisko 22 tys. modeli.
Sprzedaż nowych samochodów osobowych w tys. szt. oraz procent wzrostu w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego
Źródło: Samar