Firma Continental Truck Tires wprowadza nową oponę przeznaczoną do transportu dalekodystansowego.
Dostępna w rozmiarze oferowanym jedynie przez firmę Continental – 385/55 R 19.5 – opona HTL1 Eco-Plus umożliwia zwiększenie ekonomiki jazdy w transporcie długodystansowym. Co więcej, nowa technologia, którą wykorzystano w tym przypadku, pozwoliła zwiększyć trwałość opon.Nie wszystko, co jest przewożone na duże odległości, to bardzo ciężkie ładunki. W dziale opon użytkowych firmy Continental - Continental Truck Tires - odkryto, że 80 procent transportu towarów nie wymaga stosowania opon o najwyższych indeksach nośności, ale bardzo często niezbędne jest wykorzystanie całych 100 m³ przestrzeni ładunkowej. Firma dostarcza już dla samochodowego transportu długodystansowego opony HTL1 o rozmiarze 445/45 R 19.5. Dopuszczalne obciążenie osi dla tej opony, wynoszące dziewięć ton, bardzo często nie jest w pełni wykorzystywane.
Dzięki niskim oporom toczenia wersja 445/45 R 19.5 opon HTL1 stanowi naprawdę bardzo ekonomiczne rozwiązanie. Kiedy jednak w grę wchodzi transport towarów objętościowych, opony 385/55 R 19.5 stanowią jeszcze ekonomiczniejsze rozwiązanie. Ze względu na konfigurację systemu, węższa opona jest lżejsza niż opona 445. W porównaniu z poprzednim modelem opon HTL, skuteczne połączenie rzeźby bieżnika, budowy oraz materiałów, z których wykonany jest bieżnik, pozwala uzyskiwać większe przebiegi oraz zmniejszyć opory toczenia.
Jedną z nowości konstrukcyjnych zastosowanych w nowej oponie jest technologia AirKeep®. Jest ona wykorzystywana w wewnętrznej wykładzinie opony. Używana już w przeszłości szczelna wykładzina została zmodyfikowana, aby zapewnić jeszcze większą szczelność. Wiązało się to z chemiczną modyfikacją i powiększeniem cząsteczek specjalnej gumy. W chwili obecnej powietrzu pompowanemu do wnętrza opony trudniej jest przedostawać się przez wykładzinę opony drogą dyfuzji. Oznacza to, że mniej agresywnego tlenu wchodzi w kontakt z jej stalowymi elementami. Technologia AirKeep® zapewnia również inne zalety. Przede wszystkim istnieje mniejsze prawdopodobieństwo jazdy pojazdem o niedostatecznie napompowanych kołach. Niedostateczne napompowanie powoduje uszkodzenia opon oraz zwiększenie zużycia paliwa wskutek zwiększenia oporów toczenia.
Dzięki nowej konstrukcji stopki opona lepiej trzyma się felgi. Stalowy kord, wykorzystywany teraz w konstrukcji stopki, jest wytrzymalszy niż używany wcześniej kord nylonowy i lepiej usztywnia konstrukcję opony. Obszar stopki jest dzięki temu mniej podatny na zniekształcenia i podlega mniejszym obciążeniom. Użytkownicy skorzystają również z trwalszego karkasu, zachowującego swoje właściwości, nawet po bieżnikowaniu.
Nowe, czterowarstwowe stalowe opasanie pozwala zmniejszyć zniekształcenia opony. W odróżnieniu do wcześniejszych rozwiązań, w chwili obecnej jedynie trzy warstwy opasania są ułożone prawoskrętnie, natomiast jedną warstwę ułożono lewoskrętnie. Czyni to całą konstrukcję sztywniejszą i pochłaniającą mniej energii. Samochód może dzięki temu zużywać mniej paliwa w trakcie jazdy. Na zdjęciu rentgenowskim nowa konstrukcja wygląda jak zbiór trójkątów. Z tego też powodu mówi się o opasaniu o trójkątnej budowie.
Innowacje wprowadzone wewnątrz konstrukcji opony HTL 1 Eco-Plus nie są widoczne z zewnątrz na pierwszy rzut oka. Wykorzystano rzeźbę bieżnika oraz profil sprawdzonej i przetestowanej opony 385/55 R 22.5 HTL1. Pozwoliło to zapewnić równomierne zużywanie się bieżnika, w dużej mierze dzięki zwiększonej objętości jego zużywających się elementów (wzrost objętości o dodatkowe 20%). Wzrost przebiegów opony wiąże się również ze zwiększeniem efektywnej głębokości bieżnika o 17 milimetrów.
Przy dopuszczalnym obciążeniu, wynoszącym osiem ton, nowa opona HTL1 Eco-Plus o rozmiarze 385/55 R 19.5 pozwala ograniczyć koszty jazdy do minimum. Zapewnia również niesamowite właściwości jezdne, co powinno jej pozwolić zdobyć serca klientów.
Źródło: Continental