Podsumowanie drugiej polskiej edycji światowej akcji na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach "Pomyśl zanim usiądziesz za kierownicą", prowadzonej pod auspicjami Bridgestone iMiędzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA).
Jedyny kontakt pomiędzy pojazdem i nawierzchnią drogi to opony, a powierzchnia styku ma wymiary zaledwie kartki pocztowej. Dlatego opony stanowią niezwykle istotny element wyposażenia samochodu. Tylko kierowca, który ma pełne zaufanie do opon, może w pełni polegać na swoim pojeździe podczas ruszania, hamowania, czy skręcania. Polscy kierowcy są coraz bardziej świadomi tego, jak stan bieżnika wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Wciąż jednak zbyt mało uwagi zwracają na prawidłowe ciśnienie w oponach. Tymczasem ryzyko utraty kontroli nad pojazdem z oponami o zbyt niskim poziomie ciśnienia znacznie wzrasta.
Wyniki drugiej edycji akcji prowadzonej pod auspicjamiBridgestone i Fundacji FIA (Międzynarodowa Federacja Samochodowa) na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach "Pomyśl zanim usiądziesz za kierownicą” pokazują, w ciągu ostatniego roku stan naszej wiedzy niewiele się zmienił.
Przebadano ciśnienie w oponach aut w 11 polskich miastach.
Prawie 70% kierowców, którzy skorzystali z bezpłatnej kontroli ogumienia porusza się autami z prawidłowym stanem bieżnika. Natomiast za niskie ciśnienie w oponach wykazała niemal połowa przebadanych aut (44%).
Podobne wyniki zanotowano w trakcie akcji przeprowadzonej przez Unigum i Bridgestone w czerwcu 2007 w Toruniu. Bezpłatna kontrola opon przeprowadzana w centrum handlowym cieszyła się bardzo dużym powodzeniem, w ciągu trzech dni skontrolowano aż 241 aut.
ciśnienie w oponach
prawidłowe – 37%
za niskie – 44%
za wysokie – 18%
głębokość bieżnika
prawidłowa – 69%
blisko limitu – 23%
poniżej limitu – 8%
ogólny stan opon
zadowalający - 48%
rekomendowana wizytę w serwisie – 43%
rekomendowana natychmiastową wizytę w serwisie – 9%
Wyniki akcji skomentował Gerry Duffy, Wice-Prezes d/s Sprzedaży i Marketingu, Bridgestone Europe:
Wielu kierowców nie jest świadomych faktu, ciśnienie w oponie z czasem maleje, uchodzi jak z balonu, a także, nieodpowiednie ciśnienie w oponach sprawia, jazda samochodem może być naprawdę niebezpieczna. Ponadto, niskie ciśnienie w oponach ma bardzo niekorzystny wpływ na wytrzymałość opony z powodu powstawania nadmiernych naprężeń i nagrzewania. A to może skutkować uszkodzeniem opony.
Dodatkowo, za niskie ciśnienie w oponach powoduje o połowę szybsze ich zużycie izwiększa zużycia paliwa o niemal 3%, ale przede wszystkim – jak wynika z badań Bridgestone - znacząco podnosi ryzyko utraty kontroli nad pojazdem. Szybsze zużycie ogumienia powoduje, kierowcy w Europie wyrzucają około 56 milionów opon, obciążają środowisko dodatkowymi 19 milionami ton CO2 i marnują około 10 miliardów na dodatkowe zużycie paliwa w skali roku.
Twarzą kampanii jest manekin testowy - pełniący rolę eksperta od
bezpieczeństwa drogowego i przekazujący zasady bezpiecznej jazdy:
zawsze używaj fotelika do przewożenia dzieci,
zawsze zapinaj pasy bezpieczeństwa,
wyreguluj zagłówki,
regularnie sprawdzaj stan opon.
Kampania promuje proste zalecenia, które mogą znacząco wpłynąć nie
tylko na ograniczenie ilości wypadków z obrażeniami, ale i
ograniczyć ilość samych wypadków.
Kampania wskazuje wyraźnie na
zagrożenia drogowe, takie jak nadmierna prędkość czy jazda pod wpływem
alkoholu.
Wpływ za niskiego ciśnienienia na na wytrzymałość opony jest bardzo widoczny. Zużycie
opony w samochodzie osobowym jest o połowę szybsze, jeśli ciśnienie
wynosi w od 2,2 do 1,0 bara.
W oparciu o badanie
przeprowadzone w 2006 roku przez Europejskie Centrum Techniczne
Bridgestone szacuje się, że w przypadku prawie 40% pojazdów wytrzymałość opony
jest mniejsza o 19,3%, czyli średnio o około 9 700 km lub 9 miesięcy
użytkowania (zakładając, że wytrzymałość opony wynosi 50 000 km
przy rocznym przebiegu wynoszącym 13 tys km). Wytrzymałość opon w
przypadku 54% pojazdów jest mniejsza o 5,2%, czyli o około 2 500 km lub
2 miesiące użytkowania.
Po zsumowaniu powyższych wyników stwierdzono,
że w Europie żywotność opon jest mniejsza o 24,5% tylko z powodu zbyt
niskiego ciśnienia.
Ciśnienie w oponach ma również duży wpływ na opór toczenia, który
jest decydującym czynnikiem przy określaniu zużycia paliwa. W
zależności od rodzaju nawierzchni oraz stylu prowadzenia samochodu,
opór toczenia wynosi od 18% do 26%. Biorąc pod uwagę fakt, że niskie
ciśnienie zwiększa opór toczenia, czynnik ten wpływa bezpośrednio na
poziom zużycia paliwa oraz emisję dwutlenku węgla. W oparciu o dane z
2006 r. Europejskie Centrum Techniczne szacuje, 40% pojazdów notuje
zwiększone zużycie paliwa o 2,8% ze względu na zbyt niskie ciśnienie w
oponach, co oznacza marnotrawstwo 8,1 miliarda litrów paliwa o wartości
9,5 miliarda.
Ostateczną cenę takiego niepotrzebnego spalania paliwa
ponosi środowisko – dodatkowe 18,4 milionów ton C02 jest emitowane do
atmosfery co rok. Oznacza to, każdy samochód na europejskich drogach
emituje dodatkowe 6,9 g C02 na km!
Na potrzeby akcji stworzono również zabawne historyjki (grafika w j. angielskim).