Przed coraz dłuższymi wiosennymi i letnimi wyjazdami warto pomyśleć nie tylko o stanie naszego samochodu i jego opon, ale także o nas samych – o tym jak jeździmy.
Każdy kierowca powinien uświadomić sobie, jakim jest kierowcą i jak zachowuje się na drodze. Odpowiedzialny kierowca, mający świadomość własnych słabości, może wpłynąć na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jednym z przejawów tej odpowiedzialności jest wymiana opon z zimowych na letnie i odwrotnie. Dlaczego jednak wciąż tak wielu kierowców nie wymienia ogumienia?„80% kierowców uważa siebie za wyśmienitych, zdecydowanie lepszych, sprawniejszych, niż pozostali użytkownicy dróg. Skoro zaś są tacy dobrzy, to ich zdaniem wolno im więcej niż pozostałym. Uważają, że wolno im lekceważyć własne i cudze bezpieczeństwo. Takim zachowaniem jest brak wymiany opon. Co drugi kierowca opon nie wymienia, bo uważa, że nie warto. On i tak na letnich oponach w zimie i na zimowych w lecie jest bezpieczniejszym od tych, którzy opony wymieniają, a wymieniają bo są gorsi, mniej doświadczeni, albo szpanują” – uważa Andrzej Markowski, wiceprezes Stowarzyszenia Psychologów Transportu w Polsce. Tym bardziej, że niemal wszystkie argumenty przemawiają za wymianą opon. Doskonale wiedzą o tym doświadczeni kierowcy i mechanicy, obsługujący duże floty, odpowiadający za ekonomiczną oraz bezpieczną eksploatację samochodów w firmach transportowych, instytucjach publicznych itp., którzy zmieniają opony na letnie, kiedy gdy temperatura powietrza regularnie przekracza +7 stopni Celsjusza.
„Opony należy wymieniać przede wszystkim dla bezpieczeństwa. Opona letnia to pewniejsze zachowanie przy dużych prędkościach, na zakrętach, przy hamowaniu i przyspieszaniu czy odprowadzaniu wody. Kolejnym argumentem jest oszczędność. W wysokich temperaturach i na suchym asfalcie miękkie, zimowe opony ścierają się bardzo szybko. Korzystając z kół letnich i zimowych, wzrasta żywotność obu kompletów. Poza tym letnie koła ‘kręcą się’ ciszej niż zimowe” – powiedział Leszek Szafran, Dyrektor ds. Handlowych Grupy Goodyear Polska.
Wymiana opon to nie tylko korzyści praktyczne. Okazuje się, że wskazuje także na cechy osobowości i charakteru, reprezentowane przez kierowcę.
„Osoby, które wymieniają opony to osoby dojrzałe emocjonalnie i społecznie, bez przymusu ciągłego potwierdzania swojej wartości. Nie tylko znające normy reguły i zasady etyczne, i wynikające z nich zasady postępowania, ale i w praktyce je realizujące. Ich cechy osobowości – decydują (między innymi) o odpowiedzialności w działaniu, umiejętności krytycznej samooceny, stopniu emocjonalnej samokontroli, czy umiejętności przewidywania i wartościowania skutków podejmowanych działań nie tylko dla siebie ale i dla otoczenia” – podkreśla Andrzej Markowski.
Warto dodać, że wiele mówi o nas jako kierowcach nie tylko sama wymiana opon, ale także rodzaj opon, jaki wybierzemy. „W ofercie grupy Goodyear dostępne są opony, które spełnią oczekiwania wszystkich kierowców. Ważne jest to, aby każdy z nich wybrał oponę, która dostosowana jest do jego sposobu jazdy, posiadanego samochodu i temperamentu za kierownicą. Dlatego dobrze jest te założenia poznać, aby znaleźć opony idealnie spełniające nasze potrzeby i wymagania” – powiedział Leszek Szafran. „W oponach działa zasada podobna jak w przypadku samochodów. Wymieniam opony na konkretny model, bo chcę być postrzegany jako człowiek o określonych cechach” – dodaje Andrzej Markowski i proponuje podział kierowców na kilka typów.
1. Najlepsi w swojej klasie
Kierowcy aut klasy średniej i wyższej, jeżdżący pewnie i dynamicznie, ale bez ambicji jazdy sportowej i „wciskania gazu w podłogę”. Są pewni swoich umiejętności ale i sprzętu, którego jakość daje im komfort i pewność prowadzenia. Znają oni swoją wartość, lubią nowości technologiczne i chcą zawsze mieć to co najnowsze i najlepsze. Są przekonani, że warto zapłacić więcej za najlepszą technologię, jakość, bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Najlepsze dla nich opony letnie, to: Goodyear OptiGrip, Goodyear Excellence, Dunlop SP Sport FastResponse, Fulda Carat Exelero.
Andrzej Markowski: „W przypadku tego typu kierowców decyzja o wymianie opon to nie tylko bezpieczeństwo, ale i prestiż. Za świadomość przebywania wśród elity są gotowi zapłacić wiele, ale otrzymują towar najwyższej jakości. Oczywiście dopóki żyje się ze słodką świadomością przebywania wśród elity, dopóty w tej elicie tak naprawdę się nie jest. Członków prawdziwej elity nie interesuje wymiana opon. To obowiązek ich kierowców. Oni za naturalne przyjmują, że maja być bezpiecznie i komfortowo wożeni”.
Goodyear OptiGrip

Technologia Goodyear SmartWear, wykorzystana w oponach OptiGrip, opiera się na połączeniu dwóch specjalnie zaprojektowanych warstw. Warstwa wierzchnia w górnej części bloków bieżnika zapewnia jego sztywność, przez co zwiększa się pewność jazdy po suchej nawierzchni oraz wydłuża żywotność opony. W miarę, jak zużywa się górna warstwa, w coraz większym stopniu odsłania się warstwa leżąca pod nią. Została ona zaprojektowana tak, aby zwiększyć przyczepność na mokrej nawierzchni, przez co opona zachowuje się najlepiej w swojej klasie, jeśli chodzi o hamowanie i pewność jazdy na mokrej nawierzchni przez cały cykl jej użytkowania.
OptiGrip dostępna jest w 16 pozycjach asortymentowych od 15 do 17 cali, obejmujących większość samochodów klasy średniej i wyższej.

Opona letnia typu HP (z ang.: High Performance, czyli wysokie osiągi) jest przeznaczona do nowoczesnych samochodów klasy wyższej. Wyróżnia się skróconą drogą hamowania na śliskich nawierzchniach oraz zwiększoną przyczepnością na zakrętach i podczas jazdy z dużą prędkością. Dzięki zastosowaniu specjalnej konstrukcji bieżnika jest to jedna z najcichszych opon oferowanych na rynku.
Goodyear Excellence dostępna jest w 75 pozycjach asortymentowych od 14 do 20 cali.
Dunlop SP Sport FastResponse
Opona typu High Performance, przeznaczona do aut klasy średniej i wyższej, z mocnymi silnikami.

Opona jest dostępna w 47 pozycjach asortymentowych od 14 do 17 cali.
Fulda Carat Exelero

Opona dostępna jest w 60 rozmiarach od 15 do 20 cali.
2. Ekologiczni
Kierowcy, którzy są świadomymi konsumentami i wybierają produkty oraz usługi, troszczące się o środowisko naturalne, zapewniające oszczędność, zmniejszone zużycie paliwa i emisję CO2. Starają się jeździć spokojnie i uwzględniać zasady, które przyczyniają się do oszczędności, np. eco-drivingu, ale co ważne nigdy kosztem jakości i bezpieczeństwa jazdy.
Najlepsze dla nich opony letnie, to: Goodyear EfficentGrip, Fulda EcoControl.
Andrzej Markowski: „Dla tych kierowców, nagrodą za samodzielnie podjętą decyzję o wymianie opon jest poczucie przynależności do zamkniętej grupy wybranych, wtajemniczonych. Klanu, do którego inni nie mają dostępu, bo brak im dojrzałości w głębokim, pełnym pokory wobec przyrody rozumieniu świata i roli jaką powinien odgrywać w nim człowiek”.
Goodyear EfficentGrip

Pomimo że bardziej przyjazna dla środowiska, EfficientGrip nie idzie na kompromis w kwestii osiągów na mokrej nawierzchni i oferuje doskonałe parametry hamowania oraz pewność jazdy na mokrej drodze. EfficientGrip posiada cztery szerokie rowki obwodowe, których kształt oraz rozmieszczenie zostały poprawione, aby jeszcze lepiej odprowadzać wodę i zwiększyć odporność opony na aquaplaning. Przestawienie lamel oraz duża liczba bloków gwarantuje lepszą przyczepność na mokrych nawierzchniach.
Samochód wyposażony w nowe Goodyear EfficientGrip może przejechać dystans dłuższy o 25%, co stanowi korzyść zarówno dla klientów, jak i dla środowiska naturalnego.
Opona Goodyear EfficientGrip jest oferowana w 56 pozycjach asortymentowych od 14 do 18 cali.
Fulda EcoControl

Opona jest oferowana w 26 rozmiarach od 13 do 15 cali.
3. Sportowcy
To kierowcy dla których dla których najważniejsze są osiągi i prędkość ich aut. Chcą, aby ich samochód miał technologie i części zaczerpnięte z profesjonalnych sportów motorowych. Chcą korzystać z możliwości, jakie dają im ich maszyny i być pewni, że nie zawiodą ich w najtrudniejszych warunkach. Jeżdżą pewnie i dynamicznie, ale wiedzą, gdzie jest granica bezpieczeństwa i nigdy jej nie przekraczają.
Najlepsze dla nich opony letnie, to: Goodyear Eagle F1 Asymmetric, Dunlop SP Sport Maxx GT, Dunlop SP Sport Maxx TT, Dunlop SP Sport 01;
Andrzej Markowski: „Najważniejsza jest świadomość, że używają opon takich samych, jak sportowi kierowcy. W ten sposób mówią; przechodniu, kolego, kolejna dziewczyno, żono, moje opony to ja: dynamiczny, trochę ryzykant, ale z klasą, bez agresji, jak mistrzowie igrzysk olimpijskich. Kogoś takiego nie sposób nie kochać”.
Goodyear Eagle F1 Asymmetric

Opona jest dostępna w 36 pozycjach asortymentowych od 17 do 20 cali.
Dunlop SP Sport Maxx TT

W całej stopce opony SP Sport Maxx TT został zastosowany innowacyjny składnik Kevlar® Engineered Elastomer (EE). Dzięki jego zastosowaniu usztywnione zostają boki opony, które stają się bardziej odporne na skręcanie, napięcie i nagrzewanie. Dzięki temu opona zapewnia zwiększoną stabilność podczas pokonywania zakrętów oraz większą precyzję jazdy, jak również przekazuje kierowcy więcej informacji. Użycie składnika Kevlar® EE w całej stopce to przełom w technologii produkcji opon. W Dunlop SP Sport Maxx TT zostały wykorzystane rozwiązania Touch Technology, które zapewniają wyjątkową precyzję kierowania, doskonałą stabilność podczas jazdy z wysokimi prędkościami i w zakrętach, a także nadzwyczajne czucie drogi, dające kierowcy maksymalną kontrolę nad pojazdem. Dunlop SP Sport Maxx TT ma przewagę nad głównymi konkurentami, zostawiając ich w tyle w wielu testach porównawczych, zwłaszcza pod względem pewności prowadzenia na suchej i mokrej nawierzchni oraz odporności na aquaplaning.
Opona jest dostępna w 35 pozycjach asortymentowych od 16 do 18 cali.
Dunlop SP Sport 01

Dostępność: 114 pozycji asortymentowych od 14 do 21 cali.
4. Praktyczni
Tacy kierowcy użyteczność i praktyczność świadomie stawiają wyżej niż swój wizerunek i dynamikę jazdy. Używają opon w „miejskiej dżungli”, dlatego wolą małe, zwinne samochody, które łatwiej znajdą miejsce do zaparkowania i łatwiej skręcą w wąską uliczkę i przecisną się w korku. Samochód traktują jako maszynę do poruszania się, która ma jak najlepiej „robić swoje” i nie zaprzątać im głowy.
Najlepsze dla nich opony letnie, to: Goodyear DuraGrip, Sava Perfecta.
Andrzej Markowski: „Samochód to narzędzie pracy, sprzęt, tak jak maszynka do golenia, elektryczny czajnik, suszarka. Mają być tak doskonałe, że aż prawie niedostrzegalne. Kierowcy ci wybierają markę i typ opony bo mają do jakości wyrobów firmy zaufanie. I jeśli są zadowoleni z jakości, to są im wierni. Dla nich nagrodą, wzmocnieniem jest świadomość, że są rzetelnie i uczciwie traktowani, że dla firmy są tak samo ważni, jak właściciele Ferrari, czy Lincolnów”.
Goodyear DuraGrip

Opona oferowana jest w 35 pozycjach asortymentowych od 13 do 15 cali.
Sava Perfecta

Podczas jazdy po mokrej nawierzchni kluczowe dla bezpieczeństwa są odporność na aquaplaning i krótka droga hamowania. W obu tych kategoriach opony Sava Perfecta osiągają bardzo dobre wyniki. Nowe bloki bieżnika tej opony powodują, że samochód lepiej trzyma się nawierzchni, a droga hamowania jest krótsza. Specjalne elementy antyaquaplaningowe zapewniają zaś szybkie i wydajne usuwanie wody ze styku bieżnika i nawierzchni jezdni.
Sava Perfecta jest oferowana w 22 rozmiarach i obejmuje najbardziej popularne marki kompaktowych samochodów osobowych oraz vanów.
5. Zapobiegliwi
Kierowcy odpowiedzialni i zapobiegliwi, którzy chcą mieć pewność optymalnej jazdy w każdej sytuacji, niezależnie od warunków. Czy w deszczu, czy na trudnej nawierzchni – ich sprzęt poradzi sobie doskonale. Wybierają sprzęt sprawdzony w różnych warunkach, pewny i solidny.
Najlepsze dla nich opony letnie, to: Goodyear HydraGrip, Dębica Furio.
Andrzej Markowski: „Bezpieczeństwo i pewność, że nawet ewentualna niedoskonałość działania zostanie zrównoważona przez wyjątkowe walory używanego sprzętu to wystarczający powód aby wymieniać opony na te właśnie. Ich obecność zmniejsza niekiedy lęk, a zawsze pozwala poczuć się pewniej. Nagrodą jest poczucie redukcji ryzyka”.
Goodyear HydraGrip

Dostępna w 15 pozycjach asortymentowych od 15 do 16 cali.
Dębica Furio

Opona jest dostępna w 20 rozmiarach (od 185/70R14 do 225/45R17).
6. Oszczędni
Kierowcy, dla których kluczowy jest stosunek ceny do jakości. Uważają, że przy odpowiedniej klasie sprawdzonego producenta, podstawowe funkcje opon czy innych elementów auta działają i funkcjonują podobnie niezależnie od ceny i że nie ma sensu dopłacać do „bajerów”. Wybierają opony sprawdzonych marek w niższej cenie, ponieważ mają pewność, że otrzymują za swoje pieniądze markową jakość i gwarancję bezpieczeństwa.
Najlepsze dla nich opony letnie, to: Sava intensa hp, Dębica Passio 2, Fulda Carat Progresso.
Andrzej Markowski: „Kierowcy ci wiedzą, że opony trzeba zmieniać, ale nie wierzą, że za znacznie wyższą cenę otrzymać można znacznie wyższą jakość. Są dumni,
że ‘znów są górą’; że i wilk syty - to znaczy odpowiednie do pory roku opony; i owca cała – czyli wydatek niewielki”.
Sava intensa hp

Kluczową zaletą nowej Sava intensa hp jest jej doskonałe zachowanie podczas jazdy i hamowania na mokrej nawierzchni (krótsza o 8,3 metra od opon konkurencyjnych droga hamowania awaryjnego - Test TÜV SÜD Automotive, X/2008, raport nr 765234195/2), przy jednocześnie długim przebiegu).
Nowa konstrukcja bloków bieżnika oraz innowacyjna mieszanka silikonowo-polimerowa przyczyniają się do wydłużenia potencjalnego przebiegu opony. Bardziej płaski i szerszy profil nowej opony oznacza jej lepszy kontakt z nawierzchnią. To przekłada się na bardziej równomierny rozkład ciśnienia, co z kolei oznacza bardziej równomierne zużycie bieżnika. Innowacyjny silikonowy składnik bieżnika oraz niska waga opony wpływają na zmniejszenie oporu toczenia, dzięki czemu znacząco obniża się zużycie paliwa.
Sava intensa hp jest oferowana w 67 rozmiarach od 14 do 18 cali.
Dębica Passio 2

Optymalna pozycja klocków oraz kontur opony, odpowiadające za rozkład ciśnienia
i zrównoważony odcisk opony, zapewniają bardziej równomierną pracę oraz lepsze przebiegi. Precyzyjny układ bieżnika wpływa na przyczepność i zmniejsza zużycie opony. Nowe, faliste klocki bieżnika zwiększają łączną długość krawędzi, co przyczynia się do lepszej przyczepności przy hamowaniu na mokrej nawierzchni. Usztywniona konstrukcja opony powoduje, że powierzchnia bieżnika jest w stałym kontakcie z drogą, nawet podczas mocnego skręcania. Podłużne szerokie rowki Dębica Passio 2 pozwalają w łatwy sposób odprowadzać wodę, zwiększając odporność na aquaplaning, a zwiększona liczba promieniowych rowków poprawia wydajność usuwania wody ze strefy barkowej opony.
*w porównaniu do poprzedniej edycji opony wg testu Goodyear Technical Center w Luksemburgu
Nowa Dębica Passio 2 jest dostępna w 12 kluczowych rozmiarach.
Fulda Carat Progresso

Opona ma wzór bieżnika, który opiera się na dużym zagęszczeniu tzw. rowków promieniowych, które są odpowiedzialne za efektywne odprowadzanie wody spod opony. Skraca to odległość konieczną do zatrzymania pojazdu podczas jazdy na mokrej nawierzchni i zmniejsza ryzyko aquaplaningu, czyli poślizgu opony na cienkiej warstwie wody. W czasie jazdy w strugach deszczu kierowca natychmiast odczuwa efekt zwiększonego bezpieczeństwa. Przy projektowaniu tej opony inżynierowie Fuldy skoncentrowali
się na dwóch najbardziej krytycznych sytuacjach, jakie mogą spotkać kierowcę w czasie jazdy po mokrej nawierzchni: hamowaniu i aquaplaningu. Efekt – skrócenie drogi hamowania.
Dzięki dużym blokom na barku opony oraz stabilnej części centralnej z solidnym środkowym żebrem, opona ma doskonałe właściwości jezdne, których nie traci nawet przy znacznych prędkościach. Charakterystyczna dla tej opony jest też zwiększona żywotność wynikająca ze składu chemicznego mieszanki. Odpowiedzialny za krótszą drogę hamowania na mokrej nawierzchni składnik gumy zapewnia również wydzielanie mniejszej ilości ciepła podczas jazdy. Oznacza to wolniejsze zużycie bieżnika, czyli więcej przejechanych kilometrów na jednym komplecie opon.
Opona oferowana jest w 48 rozmiarach, od 14 do 16 cali.
Źródło: Goodyear