Podczas odbywającego się we Frankfurcie 63 Salonu Motoryzacyjnego, firma Michelin prezentuje pierwszą prototypową oponę do samochodów o napędzie elektrycznym.
Prototyp odznacza się wysoką energooszczędnością oraz przyczepnością, szczególnie w trudnych warunkach drogowych.Innowacyjny napęd wymaga innowacyjnej opony. Inżynierowie Michelin, opracowując prototypową oponę do samochodów z napędem elektrycznym, stworzyli unikatową konstrukcję.
Opona jest wyższa, niż montowane w samochodach spalinowych, ale stosunkowo wąska. Zmniejszenie powierzchni kontaktu opony z podłożem ograniczyło jej opory toczenia – co zwiększyło energooszczędność. Ponadto, większa średnica zewnętrzna opony w połączeniu z niższym profilem pomaga poprawić jej efektywność energetyczną. Opona wykonuje mniej obrotów dla pokonania założonego dystansu, występuje mniejsza deformacja podczas obrotów, a w konsekwencji mniejsze nagrzewanie opony i straty energii. Wzrost średnicy opony pociąga za sobą wydłużenie obwodu koła, a więc długości bieżnika, co przełoży się na zwiększenie przebiegu pojazdu i spadek kosztów eksploatacyjnych.
Konstruktorzy Michelin opracowali także unikatowy wzór bieżnika z wąskimi, kierunkowymi rowkami wzdłużnymi zapewniającymi oponie dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni i niski poziom hałasu
Niski poziom hałasu generowanego podczas jazdy przez prototypową oponę Michelin ma tym większe znaczenie, że pojazdy z napędem elektrycznym są niemal bezgłośne.
Prototypowe opony Michelin zajmują mało miejsca co daje konstruktorom możliwość instalowania większych baterii.
„Wynalazki Michelin nie raz zmieniały już oblicze przemysłu oponiarskiego i całej motoryzacji, jak w 1946 roku, gdy Michelin wynalazł oponę radialną. Przez 17 lat eksploatacji, dzięki „Zielonym oponom” Michelin kierowcy na całym świecie zaoszczędzili 11 miliardów litrów paliwa. W XXI wieku, energooszczędność będzie w centrum uwagi gospodarki światowej. Michelin nie przestaje pracować, aby sprostać temu wyzwaniu.” – dodała Ewa Konopka
z Michelin Polska S.A.
Zielone Opony Michelin oraz Michelin Active Wheel – Koło Przyszłości
Prototypowa opona do samochodów o napędzie elektrycznym nie jest pierwszą innowacją Michelin przyczyniającą się do energooszczędności i ograniczenia emisji szkodliwych substancji. W 2008 roku Michelin wprowadził czwartą generację „Zielonych opon” – Michelin Energy Saver. Nowe opony zwiększają sprawność energetyczną pojazdu poprzez zmniejszenie zużycia paliwa o co najmniej 0,2 litra na 100 km, co przekłada się na redukcję emisji CO2 o około 4 g na km .
Również w 2008 roku, zaprezentowano koło przyszłości – Michelin Active Wheel łączące w sobie oponę, układ hamulcowy, silnik napędowy i elektryczne zawieszenie. Koło przyszłości stanowi element wyposażenia dwóch futurystycznych pojazdów – Venturi Volage oraz Heuliez Will. Michelin Active Wheel prezentowane było w Polsce podczas światowego szczytu klimatycznego w Poznaniu w grudniu 2008 roku.
Michelin Polska S.A. obejmuje zakład produkcyjny w Olsztynie oraz Dyrekcję Handlową w Warszawie. Olsztyńska fabryka jest jednym z największych zakładów Grupy Michelin na świecie, największą fabryką opon w Polsce oraz największym pracodawcą na Warmii i Mazurach. Michelin Polska zatrudnia ok. 4 tysięcy osób. Olsztyńska fabryka produkuje opony do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, do pojazdów rolniczych oraz formy, kordy i półfabrykaty. Michelin Polska eksportuje swoje produkty do 60 krajów świata, a 70 proc. eksportu trafia do krajów Unii Europejskiej.
Michelin jest liderem technologicznym światowej branży opon. Grupa Michelin produkuje, sprzedaje i promuje produkty i usługi w dziedzinie mobilności – są to opony do samochodów – osobowych, ciężarowych, samolotów, rowerów, sprzętu rolniczego i budowlanego, motocykli i promów kosmicznych, a także przewodniki, mapy, atlasy i usługi internetowe (viamichelin.com). Siedzibą koncernu jest Clermont-Ferrand we Francji. Firma jest obecna w 170 krajach, ma zakłady produkcyjne w 19 różnych krajach.
Źródło: Michelin