Opona Goodyeara do pojazdów elektrycznych zapewnia wyjątkowo niskie opory toczenia oraz doskonałą przyczepność na mokrej nawierzchni
Goodyear zaprezentował swoje najnowsze, innowacyjne rozwiązanie w dziedzinie technologii opon: wersję opony letniej EfficientGrip o wyjątkowo niskich oporach toczenia, z technologią oszczędzającą paliwo (Fuel Saving Technology). Została ona opracowana, aby spełniać specjalne wymagania pojazdów elektrycznych w niedalekiej przyszłości.
Prototypowa opona Goodyear EfficientGrip do samochodów elektrycznych oferuje kierowcy szereg korzyści, w tym m.in. jedną z najwyższych wydajności energetycznych, niski poziom hałasu oraz doskonałe hamowanie na mokrej nawierzchni. Dodatkowym atutem opony jest najnowsza generacja technologii RunOnFlat Goodyeara, która pozwala kontynuować jazdę nawet po przebiciu opony lub całkowitej utracie w niej ciśnienia.
Budowa opony koncepcyjnej jest specjalnie dostosowana do wymagań pojazdów elektrycznych:
- wąski kształt opony, w połączeniu z jej dużą średnicą powoduje mniejszy opór toczenia oraz mniejszy opór aerodynamiczny, a w konsekwencji zmniejszone
zużycie energii,
- opór toczenia jest głównie wynikiem utraty energii spowodowanej deformacją opony w czasie jazdy. Mniejsza deformacja to mniejsze straty energii, a w
efekcie mniejszy opór toczenia. Inżynierowie Goodyeara zastosowali najnowsze techniki komputerowe do analizy potencjalnej deformacji opony w czasie jazdy.
Większa średnica felgi powoduje spadek całkowitej ilości potrzebnej gumy, co z kolei przekłada się na mniejsze deformacje gumy podczas jazdy,
- duża średnica opony wymaga mniejszej liczby obrotów koła niezbędnych do pokonania danej odległości, a to powoduje mniejsze nagrzewanie się opony i jej
mniejszą deformację, co w efekcie daje mniejszy opór toczenia i mniejsze zużycie energii,
- silniki elektryczne często dostarczają stosunkowo stały moment obrotowy, nawet przy bardzo niskich prędkościach, co przynosi lepsze przyspieszanie
samochodu elektrycznego w porównaniu z autem z podobnym silnikiem spalinowym. Ta cecha silników elektrycznych wymagała opracowania zmodyfikowanej rzeźby
bieżnika, w połączeniu z nową mieszanką gumową, aby zapewnić doskonałą przyczepność, szczególnie na suchej nawierzchni oraz długie przebiegi.
"Opona koncepcyjna EfficientGrip to efekt naszych badań, wspomagających rozwój samochodów elektrycznych z oponami charakteryzującymi się wyjątkowo niskim
oporem toczenia oraz poziomem hałasu, w połączeniu z doskonałymi osiągami na mokrej nawierzchni. Oceniając tę oponę pod kątem przyszłego etykietowania
opon, otrzymałaby ona ocenę 'A' za zużycie energii, a ocenę 'B' za charakterystykę na mokrej nawierzchni oraz za bardzo niski poziom hałasu na poziomie 71
dB1. Jest to osiągnięcie, z którego wszyscy w koncernie Goodyear jesteśmy bardzo dumni. Po założeniu na felgę normalnego samochodu opona ta
charakteryzowałaby się oporami toczenia o 30 proc. niższymi, co pozwoliłoby osiągnąć około 6-proc. oszczędność paliwa w porównaniu z przeciętną,
standardową oponą letnią" - powiedział Jean-Pierre Jeusette, Dyrektor ds. technologii opon do samochodów osobowych Goodyear Dunlop w regionie Europy,
Bliskiego Wschodu i Afryki.