Nowe opony zapewniają przebiegi dłuższe nawet o 35% oraz opory toczenia mniejsze o 10% w porównaniu z poprzedniczkami1, dzięki czemu firmy transportowe mogą zaoszczędzić na paliwie do 45 000 euro rocznie.
Dziś Goodyear ogłosił wprowadzenie na rynek dwóch nowych linii opon do pojazdów ciężarowych - KMAX i FUELMAX. Nowe linie ogumienia pomogą firmom transportowym obniżyć koszty eksploatacyjne dzięki dłuższym przebiegom oraz niższym oporom toczenia. Wyniki, zleconych przez Goodyeara, najnowszych badań europejskich flot pokazują, że obecnie floty dokonują wyboru opon raczej na podstawie ich osiągów, a nie zastosowań ogumienia. Linie opon KMAX i FUELMAX ułatwią firmom transportowym wybór ogumienia właśnie w oparciu o kryteria ekonomiczne.
Jak wskazuje sama nazwa linii opon Goodyear KMAX została ona opracowana w celu zwiększania przebiegów, bez uszczerbku dla pozostałych ważnych parametrów, takich jak efektywność paliwowa i właściwości jezdne. Na tej samej zasadzie linia opon Goodyear FUELMAX przeznaczona jest dla operatorów flot pragnących zoptymalizować efektywność paliwową, a jednocześnie zachować długie przebiegi.
Badania pokazały również, że najważniejszym parametrem opony dla firm transportowych są opory toczenia, które mają bezpośrednie przełożenie na efektywność paliwową. W grupie właścicieli i użytkowników flot transportowych biorących udział w badaniu, 77% respondentów sklasyfikowało te parametry jako "bardzo ważne" lub "niesłychanie ważne". Przebieg (76%) i przyczepność na mokrej nawierzchni (75%) zostały sklasyfikowane na drugim i na trzecim miejscu.
Nowe linie opon, które spełniają najważniejsze wymagania firm transportowych, zastępują popularne na rynku linie opon Goodyear Regional RHS II, RHD II+ oraz RHT II, a także oszczędne opony Marathon LHS II+, LHD II+ oraz LHT II. Nowe KMAX i FUELMAX, tak jak poprzedniczki, mogą być stosowane w transporcie dalekobieżnym, jak i re gionalnym.
Opony Goodyear KMAX - przebiegi do 35% dłuższe w stosunku do poprzedniczek KMAX jest specjalną linią produktów przeznaczoną do zastosowań szosowych, która oferuje maksymalne przebiegi oraz udoskonalone, w porównaniu z poprzednimi oponami Goodyear, parametry jezdne przez cały rok. Linia KMAX obejmuje oponę KMAX S na oś kierowaną, oponę KMAX D na oś napędową oraz oponę KMAX T na oś naczepy. W stosunku do Goodyear RHS II oraz RHD II+, opony KMAX zapewniają dłuższe przebiegi nawet o 35% łącznie z dobrymi osiągami przez cały rok dzięki lepszym parametrom jezdnym oraz spełnianiu przez opony na oś napędową wymogów stawianym oponom zimowym.
Badania pokazały, że w porównaniu z oponą RHS II na oś kierowaną, nowa opona KMAX S osiąga przebiegi wyższe nawet o 30%, natomiast w porównaniu z oponą RHD II+ na oś napędową nowa opona KMAX D zapewnia wyższe przebiegi nawet o 35%.
FUELMAX jest nową linią efektywnych paliwowo opon, charakteryzujących się najniższymi oporami toczenia - ze wszystkich opon Goodyeara - w zastosowaniach szosowych, przy zachowaniu pozostałych parametrów opony na konkurencyjnym poziomie. Linia FUELMAX obejmuje oponę na oś kierowaną FUELMAX S, oponę na oś napędową FUELMAX D oraz oponę na oś naczepy FUELMAX T. Przy oporach toczenia niższych nawet o 10%, opony te pozwalają uzyskiwać oszczędności poprzez niższe zużycie paliwa oraz zmniejszać emisje CO2. Ponadto opony te umożliwiają nawet o 15% dłuższe przebiegi, zapewniając jednocześnie większą wszechstronność oraz lepsze parametry jezdne. W porównaniu z poprzednimi modelami opony Goodyear LHS II oraz LHD II, nowe opony FUELMAX S oś kierowaną oraz FUELMAX D na oś napędową charakteryzują się przebiegami dłuższymi odpowiednio o 15% i 10%. Porównanie nowych opon FUELMAX S i FUELMAX D z poprzednim modelem opon LHS II+ oraz LHD II+ pod względem oporów toczenia pokazało, że nowe opony charakteryzują się niższymi oporami toczenia odpowiednio o 6% oraz 10%. Oceny na etykiecie opon FUELMAX potwierdzają ich doskonałe parametry w tej kategorii. Dowodem tego są oceny A w kategorii efektywności paliwowej w przypadku niektórych opon FUELMAX na oś naczepy oraz przewaga ocen B w przypadku pozostałych opon.
Przed wprowadzeniem każdej nowej opony na rynek, firma Goodyear zawsze poddaje ją szerokim badaniom we własnych placówkach testowych, a także testom w terenie realizowanym we współpracy z operatorami flot.
Transports Berthaud była jedną z firm transportowych biorących udział w badaniach nowego asortymentu opon KMAX: "Dokładnie kontrolowaliśmy osiągi użytkowanych przez nas opon, ze szczególnym wskazaniem na ich trwałość i zużycie paliwa" - powiedział Stéphane Helaiem, Dyrektor Generalny Transports Berthaud. - "Możemy poinformować, że nowe opony Goodyear KMAX charakteryzują się znacznie udoskonalonymi osiągami, w tym m.in. potencjalną trwałością użytkową dłuższą o ponad 30% w stosunku do linii Goodyear Regional.7 Dobre parametry jezdne na śniegu są dla nas szczególnie ważne ponieważ musimy dostarczać przewożone ładunki na czas. Nasi kierowcy stwierdzili, że podczas jazdy na śniegu, nowe opony charakteryzowały się lepszymi parametrami jezdnymi oraz wyższą przyczepnością na drodze niż opony poprzedniej generacji" - dodał S. Helaiem.
Firma transportowa Transports Pedretti przebadała zarówno nową linię opon KMAX, jak i linię FUELMAX.
"Linię opon FUELMAX przetestowaliśmy w transporcie dalekobieżnym, natomiast KMAX w transporcie regionalnym. Nowa linia opon FUELMAX pozwoliła nam zaoszczędzić, za sprawą mniejszego zużycia paliwa, kwotę 1600 euro na pojazd w skali roku, natomiast jeśli chodzi o trwałość użytkową nowej linii opon KMAX to była ona imponująco wyższa niż obecnie eksploatowanych przez nas opon" - powiedział Cédric Pedretti, właściciel Transports Pedretti. - "Obie nowe linie opon charakteryzują się dobrą, zrównoważoną relacją zużywania się opony i spalania paliwa, przy czym nowa linia FUELMAX wyróżnia się świetnymi wynikami w zakresie niskiego spalania paliwa, natomiast KMAX to zwłaszcza doskonała trwałość użytkowa opon. Na oponach FUELMAX przejechaliśmy około 150 000 kilometrów w ciągu roku, używając ich w trakcie wszystkich czterech pór roku. W okresie testowym zarejestrowaliśmy zużycie paliwa na poziomie 33 litrów na 100 kilometrów.
W porównaniu z obecnie eksploatowanymi oponami, oznacza to oszczędności rzędu 1600 euro na pojazd rocznie. Przetestowaliśmy nową linię opon KMAX, przejeżdżając na niej około 100 000 kilometrów. Stwierdziliśmy, że trwałość użytkowa ogumienia KMAX jest wyższa o około 25% w porównaniu z obecnie używanymi oponami. Od wielu lat dostarczamy ładunki do ośrodków sportów zimowych w bardzo ciężkich warunkach drogowych. Niektórzy nasi kierowcy dostarczający wyżej wymienione ładunki stwierdzili, że nie musieli zakładać łańcuchów na koła tak często jak poprzednio" - dodał C. Pedretti.
Ostatnie lata przyniosły zmianę trendów na europejskim rynku transportowym. Dawniej floty zazwyczaj specjalizowały się w transporcie dalekobieżnym lub regionalnym, przy czym eksploatowane pojazdy były specjalnie dedykowane do jednego lub drugiego rodzaju transportu. Oznaczało to, że wybór opon zoptymalizowanych pod kątem eksploatacji w danym rodzaju transportu był oczywisty. Obecnie transport stał się bardziej elastyczny, często pojazdy muszą realizować cały szereg zadań przewozowych - począwszy od dystrybucji ładunków na terenach miejskich, a skończywszy na transporcie dalekobieżnym. Nowe linie opon KMAX oraz FUELMAX nadają się do obydwu typów zastosowań.
Kolejna zmiana trendów w transporcie dotyczy zimowych warunków drogowych oraz związanych z nimi przepisów. Nieprzewidywalne warunki zimą, właściwie na terytorium całej Europy, a także zaostrzające się przepisy prawne dotyczące opon zimowych, spowodowały duży popyt na standardowe opony pozwalające na eksploatację zimą. Dlatego nowe linie KMAX oraz FUELMAX zostały jeszcze bardziej udoskonalone tak, aby mogły pełnić rolę prawdziwych opon uniwersalnych, które można stosować przez cały rok, przy czym opony na oś napędową spełniają wszystkie wymagania opon zimowych i są oznakowane symbolem góry z trzema szczytami i płatkiem śniegu (3PMSF) oraz posiadają oznakowanie M+S, co oznacza, że nadają się do jazdy po błocie i śniegu. Wyniki badania Goodyeara pokazały, że 64% flot chciało, aby standardowe opony spełniały wymagania stawiane oponom zimowym8 - nowe linie opon KMAX oraz FUELMAX spełniają to życzenie.
Nowe linie opon KMAX oraz FUELMAX charakteryzują się zastosowaniem odpowiednio technologii KMAX oraz FUELMAX.
Na technologię KMAX składają się: technologia inteligentnych żeber (IntelliMax Rib Technology) oraz technologia inteligentnego bieżnika (IntelliMax Tread Technology) natomiast technologia FUELMAX to m.in. technologia inteligentnych rowków (IntelliMax Groove Technology).
Technologia inteligentnego żebra (IntelliMax Rib Technology), zastosowana w oponach KMAX S, zmniejsza opory toczenia oraz zwiększa przyczepność na mokrej nawierzchni; została zastosowana do rzeźby bieżnika, aby usztywniać oponę, żeby wytrzymywała ona działanie dużych siły na zakrętach i zapewniała pewność prowadzenia pojazdu.
Technologia inteligentnego bieżnika (The IntelliMax Tread Technology), zastosowana w oponach KMAX D, polega na użyciu dwuwarstwowo bieżnika, przy czym górna warstwa składa się z mieszanki gumowej zapewniającej długie przebiegi, natomiast mieszanka bazy bieżnika zapewnia niskie opory toczenia.
Technologia inteligentnego rowka (The IntelliMax Groove Technology), zastosowana w oponach FUELMAX S, optymalizuje opory toczenia dzięki "ukrytej" rzeźbie bieżnika wtopionej w oponę.
Wydłużony okres eksploatacji opony
Tak jak w przypadku wszystkich opon Goodyeara do pojazdów użytkowych, nowe linie opon KMAX oraz FUELMAX można poddawać zarówno pogłębianiu, jak i
bieżnikowaniu. Wersje bieżnikowalne TreadMax opon KMAX D oraz T, a także opon FUELMAX D oraz T są wprowadzane na rynek jednocześnie z nowymi oponami. Są
one zbudowane na bazie karkasów wykonanych przy zastosowaniu najnowszych technologii Goodyeara, a w procesie ich produkcji zastosowano te same rzeźby
bieżnika oraz materiały co w przypadku nowych opon, więc ich osiągi są bardzo zbliżone do parametrów nowego ogumienia.