Okresowe przeglądy ogumienia flot pojazdów ciężarowych mają znaczący wpływ na efektywność pracy firmy transportowej. Menedżerowie flot coraz częściej korzystają z usług zewnętrznych partnerów.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Continental oraz Hiszpańskie Ministerstwo Transportu, ogumienie pochłania 40 proc. kosztów operacyjnych floty. Opony przemierzające międzynarodowe trasy wymagają stałej kontroli ciśnienia, głębokości bieżnika, przebiegu, a także stanu zużycia opony oraz ewentualnych uszkodzeń. Wszystkie te czynniki bezpośrednio oddziałują nie tylko na poziom zużycia paliwa przez pojazdy, ale również na jakość podzespołów pojazdów ciężarowych, na przykład zawieszenia.
Duży wpływ opon na optymalizację kosztów wprowadzenia przedsiębiorstwa transportowego sprawia, że operatorzy flot korzystają z usług zewnętrznych ekspertów, którzy dają firmie dostęp do specjalistycznych narzędzi oraz wiedzy profesjonalistów na temat ogumienia. Dzięki temu, menedżerowie firm mogą skupić się na pozyskiwaniu nowych klientów, obsłudze obecnych oraz nadzorowaniu realizacji zleceń – czyli najważniejszych zadaniach firm z branży transportowej. Doskonałym przykładem takiego outsourcingu jest usługa ContiFleetCheck oferowana w ramach programu Conti360o, stworzonego do kompleksowego wsparcia flot w zarządzaniu ogumieniem. Usługa ContiFleetCheck zapewnia okresowe przeglądy ogumienia. Specjaliści sprawdzają stan bieżnika: jego przebieg, głębokość i zużycie, kontrolują wartość ciśnienia w oponach, a także naprawiają ewentualne uszkodzenia.
„Usługa ContiFleetCheck staje się coraz bardziej popularna, ponieważ zarządzający flotami chcą mieć pełen podgląd stanu ogumienia we flocie. Pozwala to na szacowanie przyszłych kosztów związanych z oponami oraz ich serwisem, a dzięki pełnej przejrzystości wszystkich danych, firm nie zaskoczą żadne nieoczekiwane wydatki” – powiedział Jacek Młodawski, Fleet Business Manager z Continental Opony Polska.
Kompleksowy przegląd opon
Terminy przeglądów ogumienia w ramach usługi ContiFleetCheck ustalane są indywidualnie i odbywają się cyklicznie według zaleceń wskazanych przez flotę lub przez Continental. Przegląd może być dokonany również na zlecenie kierowcy. Kontrole mogą mieć miejsce w serwisach firm lub w lokalnych warsztatach sieci Conti3600. Istnieje także możliwość weryfikacji stanu opon, kiedy pojazd jest w trasie. Wówczas przeglądu dokonuje serwis mobilny. Co ważne, flota ponosi koszty jedynie za faktycznie wykonane usługi. Nie obowiązują żadne opłaty abonamentowe. Podgląd wyników przeglądów możliwy jest na specjalnej platformie Web Cesar, do której dostęp mają operatorzy obsługiwanych firm w ramach ContiFleetCheck. Tam również dostępne są faktury zbiorcze za wykonane usługi. Flota może dokonać szybkiej i prostej płatności za pomocą Web Cesar.
„Usługa ContiFleetCheck umożliwia naszej flocie pełną integrację danych ze wszystkich przeglądów pojazdów floty. Dzięki temu możemy ze znacznym wyprzedzeniem planować wydatki na opony. Ponadto wiemy, że w ramach usługi powierzamy zarządzanie oponami ekspertom, którzy czuwają nad całym procesem, co pozwala nam skupić się na realizowaniu najważniejszych zadań firmy transportowej” – powiedział Tomasz Wódz z firmy Samat.
W Polsce w ramach programu Conti3600 działa 100 warsztatów oponiarskich, w tym wszystkie serwisy stacjonarne i mobilne Point S Unigum.