System Driver Focus Vehicle firmy Continental czyni jazdę bezpieczniejszą, ponieważ ogranicza rozpraszanie uwagi kierowcy i pomaga zapobiegać zderzeniom.
System Driver Focus Vehicle firmy Continental zdobył nagrodę „CAR HMI Concepts & System Award 2015" w kategorii „Najbardziej innowacyjna funkcja interfejsu HMI”.
CAR HMI Concepts & System Award 2015 to nagroda przyznawana za osiągnięcia w dziedzinie rozwoju samochodowych interfejsów HMI przez jury ekspertów z we.CONNECT, grupy zajmującej się networkingiem i strategią biznesu. Poprzez połączenie systemów wspomagania i kamery w kabinie pasażerskiej z innowacyjnym wyświetlaczem, opracowany przez Continental system pozwala na skupienie uwagi kierowcy na sytuacji na drodze.
Driver Focus Vehicle to zupełnie nowe podejście do konstrukcji interfejsu człowiek-maszyna. Informacje są w nim dynamicznie przetwarzane i dostosowywane do sytuacji i poziomu uwagi kierowcy. System wykorzystuje połączenie uniwersalnego pasa diod z systemami wspomagania kierowcy, takimi jak system ostrzegania o zjechaniu z pasa ruchu, zachowania bezpiecznej odległości, ostrzegania przed zderzeniem oraz kamerą termowizyjną zamontowaną w kabinie pasażerskiej, która wykrywa, na czym skoncentrowana jest uwaga kierowcy. Pas świateł obejmuje cały obszar we wnętrzu pojazdu widoczny dla kierowcy i ostrzega go o wszelkich potencjalnych zagrożeniach. Za pomocą diod system wysyła sygnały świetlne dostosowane do aktualnej sytuacji tak, by kierowca intuicyjnie skierował wzrok w kierunku sytuacji na drodze przed pojazdem.
Około 90 proc. wypadków to skutek błędu człowieka. Driver Focus Vehicle to pierwszy stworzony przez nas system, który na bieżąco dostosowuje systemy wspomagania do uwagi kierowcy. Dzięki niemu możemy aktywnie zapobiegać kolizji– komentuje Ralf Lenninger, szef ds. strategii, rozwoju systemów i innowacji w Dziale Wnętrza w Continental. Driver Focus Vehicle jest kolejnym ważnym krokiem w kierunku realizacji naszej idei bezwypadkowej jazdy. Dlatego jesteśmy dumni, że opracowany przez nas system bezpieczeństwa oparty na interfejsie HMI został uznany za najbardziej innowacyjny projekt w dziedzinie interfejsów człowiek-maszyna dla rynku motoryzacyjnego – dodaje.
Dialog bez słów
Koncepcja interfejsu człowiek-maszyna zakłada dynamiczne włączanie informacji o poziomie uwagi kierowcy oraz warunkach panujących w otoczeniu do systemu. W rezultacie kierowcy pozostają w stałym dialogu ze swoim pojazdem – nawet bez słów – i otrzymują istotne informacje o aktualnej sytuacji na drodze. Opracowany przez Continental system to również ważny element w projektowaniu interfejsu człowiek-maszyna na potrzeby wysoce i w pełni zautomatyzowanych pojazdów.
Członkowie jury z we.CONNECT, którzy przyznali Continental nagrodę to znani eksperci w dziedzinie inżynierii motoryzacyjnej i projektowania interfejsów człowiek-maszyna, m.in. Manfred Tscheligi, dyrektor Centrum Zaawansowanych Studiów i Badań w Zakresie Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych oraz Społeczeństwa (ICT & S) przy Uniwersytecie w Salzburgu; Niranjan Thiyagrajan, starszy konsultant ds. motoryzacji i transportu w firmie Frost & Sullivan, z Wielkiej Brytanii; Dr. Christian Müller, dyrektor Grupy Motoryzacyjnej w Niemieckim Centrum Badań nad Sztuczną Inteligencją (Deutsches Forschungszentrum für Künstliche Intelligenz), Kaiserslautern; oraz Dr. Marc Hassenzahl, dyrektor grupy „Experience Design” na Uniwersytecie Sztuk Folkwang w Essen.
Dodatkowo organizator wydarzenia, we.CONECT, ofiarował 2 tys. euro organizacji non-profit World Bicycle Relief, która rozdała już ponad 220 tys. rowerów studentom, personelowi medycznemu i małym firmom w Afryce, Ameryce Południowej i Azji Południowo-Wschodniej.
Cieszymy się z tego typu programów pomocowych i globalnego zaangażowania. Doskonale współgrają one z jedną z kluczowych wartości firmy Continental – wzajemną współpracą – powiedział Lenninger.
Driver Focus Vehicle wykrywa, że uwaga kierowcy jest rozproszona i jest w stanie skierować ją w stronę niebezpiecznej sytuacji.
Kamera termowizyjna wykrywa, czy kierowca potrzebuje wsparcia w niebezpiecznej sytuacji.
Kamera rejestruje, jeśli oczy kierowcy nie są skierowane w stronę potencjalnie niebezpiecznej sytuacji.
Sygnały świetlne w pasie diod, który otacza całe wnętrze pojazdu, kierują uwagę kierowcy w stronę niebezpiecznej sytuacji.
Ścieżka białych świateł lub czerwona ściana: Pas diod ostrzega w różny sposób w zależności od sytuacji.