Przemysł oponiarski apeluje do kierowców, aby przeprowadzali prostą kontrolę opon w swoich pojazdach w celu zapewnienia bezpieczeństwa i zgodności z wymogami prawa.
Opony są jedynym elementem styku samochodu z drogą. Przyczepność opony zależy od jej bieżnika, który wpływa na zachowanie pojazdu podczas jazdy, skręcania i hamowania. Jazda samochodem osobowym, w którym głębokość bieżnika opony jest mniejsza niż 1,6 mm, jest niebezpieczna i niezgodna z prawem. Jeśli głębokość bieżnika w samochodzie jest mniejsza, prędkość z którą auto może wpaść w poślizg spada o 40%. Jest to jedna z przyczyn, dla których oponę, w której bieżnik nie przekracza 1,6 mm, należy wymienić na nową.
Kierowcy powinni regularnie sprawdzać głębokość bieżnika w oponach korzystając z prostego sposobu, tj. wskaźników zużycia bieżnika. Wskaźniki te są wbudowane w każdą oponę. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że nie potrzebują żadnego specjalnego sprzętu do sprawdzania swoich opon.
Wskaźnik zużycia bieżnika to gumowe uformowane wybrzuszenie znajdujące się powyżej podstawy rowka bieżnika. Oponę należy wymienić wówczas, gdy wysokość przylegającego do tego wskaźnika bieżnika zrówna się z poziomem minimalnym.
Kolejnym sposobem sprawdzenia głębokości bieżnika jest użycie monety 1 euro (2 PLN w Polsce), której zewnętrzny złoty brzeg powinien w całości znajdować się poniżej bieżnika. Należy sprawdzić wszystkie cztery opony, każdy rowek w co najmniej dwóch punktach.
W celu maksymalizacji parametrów funkcjonalno-użytkowych i bezpieczeństwa kierowcy muszą przestrzegać unijnych przepisów w zakresie bieżnika opon. Przepisy poszczególnych krajów dotyczące głębokości bieżnika w oponach zimowych mogą się różnić.
Ponadto, koniecznie trzeba przeprowadzać regularne oględziny w celu sprawdzenia, czy głębokość bieżnika mieści się w określonych przepisami limitach. Należy również pamiętać o utrzymywaniu ciśnienia w oponach na określonym poziomie zgodnie z zaleceniami producentów samochodów.