Na osiągi i żywotność opony wpływa wiele różnych czynników. Przemysł oponiarski w Europie zachęca konsumentów do doceniania i rozumienia znaczenia właściwie napompowanych opon.
Prawidłowo napompowane opony charakteryzują się znacznie wyższym poziomem bezpieczeństwa, co przyczynia się do bardziej ekonomicznej i przyjaznej dla środowiska jazdy. Zalecane ciśnienie w oponach podawane jest przez producentów pojazdów. Informację na ten temat można znaleźć w kilku miejscach w samochodzie. Zachęcamy sprzedawców do odpowiedniego informowania użytkowników o prawidłowym ciśnieniu w oponach.
Nieprawidłowe ciśnienie w oponach, w szczególności ich niedopompowanie, może na wiele sposobów mieć negatywny wpływ na oponę.
- Nieodpowiednie ciśnienie w oponach może:
- Zmniejszyć przyczepność do drogi
- Powodować nieregularne zużycie opon
- Zniszczyć oponę od wewnątrz
- Powodować uszkodzenie opony
- Powodować przegrzanie opony
- Skrócić okres użytkowania opony
- Wydłużyć drogę hamowania
Istnieją pewne czynniki, takie jak przeciążenie i nadmierna prędkość na zakrętach, które będą powodować dalsze uszkodzenia opony i ostatecznie prowadzić do jej zniszczenia.
Także nadmierne ciśnienie w oponie może zwiększać jej podatność na uszkodzenie. Zachęca się kierowców, by pamiętali, że przenikanie gazów, zmiany pogody, uszkodzenie obręczy, wentyla lub opony może powodować zmianę ciśnienia w oponie.
Aby zapewnić odpowiednie osiągi uzytkowe opon sugerujemy, by kierowcy sprawdzali ich ciśnienie co najmniej raz w miesiącu za pomocą skalibrowanego manometru. Opony można napompować u sprzedawców, w serwisach samochodowych, czy na stacjach benzynowych. Najlepiej, gdy ciśnienie jest sprawdzane przed rozpoczęciem jazdy, gdyż rozgrzanie opon zmienia odczyt.
Kierowcy muszą uwzględnić rzeczywiste obciążenie pojazdu, zgodnie z informacjami podawanymi w instrukcji obsługi samochodu oraz po wewnętrznej stronie drzwi samochodu lub klapki wlewu paliwa albo w schowku.
System monitorowania ciśnienia w oponach (ang. tyre pressure monitoring system, TPMS) jest cennym urządzeniem które zmniejsza ryzyko jazdy z niedopompowanymi oponami, ostrzegając kierowców o zmianie ciśnienia. System TPMS jest obowiązkowo montowany w nowych samochodach w UE, a branża oponiarska z entuzjazmem przyjęłaby informację o rozszerzeniu tego obowiązku na samochody użytkowe.
Stowarzyszenie ETRMA sugeruje kierowcom odpowiednie sprawdzanie ciśnienia w ich oponach w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa na drogach oraz zwiększenia skuteczności i okresu użytkowania opon.
Znaczenie i korzyści wynikające z prawidłowo napompowanych opon łatwo jest zademonstrować przy użyciu taczki. Mocno obciążoną taczkę łatwo jest pchać, jeśli jej opony są odpowiednio napompowane. Dużo trudniej jest sterować i manewrować taczką wówczas, gdy opony są niedopompowane.