Specjaliści ruchu drogowego oraz diagności wskazują, że jednym z największych zaniedbań w samochodach poruszających się po polskich drogach są źle ustawione światła. Jest to o tyle niebezpieczne, gdyż ich nieprawidłowe ustawienie może powodować niedoświetlanie drogi albo oślepianie innych kierowców.
Powodów takiej sytuacji – braku prawidłowo ustawionych świateł - jest kilka. Po pierwsze, duża liczba starszych pojazdów, których reflektory i palące się w nich żarówki nie spełniają podstawowych norm. Po drugie, brak świadomości wśród kierowców jak ważny dla bezpieczeństwa jest prawidłowo skierowany strumień światła na drodze. Po trzecie wreszcie, brak przepisów jasno precyzujących odpowiedzialność kierowców za źle ustawione światła oraz przepisy dopuszczające duży zakres zmian pochylenia świateł.
Polskie przepisy ruchu drogowego wymagają, by reflektory ustawione były asymetrycznie, tzn. reflektor prawy powinien mieć dłuższy snop światła, skierowany dodatkowo lekko w prawo. Ma to ogromny wpływ na bezpieczeństwo zarówno kierowcy – może lepiej obserwować krawędź jezdni – jak i pieszych poruszających się prawą stroną drogi. Oni mają szansę być wcześniej zauważeni i lepiej przez samochód oświetleni. Niestety, o prawidłowym ustawieniu świateł przypominamy sobie najczęściej raz do roku, podczas badania technicznego pojazdu w stacji diagnostycznej. Należy na to zwracać szczególną uwagę i najlepiej dodatkowo przedyskutować z diagnostą stan świateł własnego samochodu, prosząc go o wyregulowanie w przypadku złego ustawienia. Nie zaleca się robić tego samemu, ponieważ procedura ta wymaga dużej wiedzy i staranności.
Snop światła emitowany przez jadący samochód może mieć różną długość, zależną od rodzaju oświetlenia. Inaczej świeci żarówka halogenowa, inaczej lampa ksenonowa, jeszcze inaczej oświetlenie diodowe LED. Niezależnie od tego przyjmuje się, że zasięg prawidłowo ustawionych świateł po lewej stronie to od 20 do 70 metrów, a po stronie prawej nie powinien przekraczać 100 m. Taka rozpiętość zależy od rodzaju oświetlenia, ale również od tego, o czym zostało wspomniane powyżej, tj. dużego – dopuszczonego przepisami – zakresu pochylenia snopu światła.
Dla bezpieczeństwa własnego oraz innych uczestników ruchu należy pamiętać o regulacji świateł nie tylko przy okazji badań technicznych, ale również po każdorazowej wymianie żarówki. Kierunek i natężenie snopa światła zależy bowiem w dużej mierze od położenia źródła światła w reflektorze. Pamiętać należy również, że żarówki najlepiej wymieniać parami, tak by natężenie światła w obu było równe. Wtedy łatwiej je prawidłowo ustawić. Światła powinny być również regulowane za każdym razem, gdy np. samochód ma stłuczkę skutkującą naprawą przedniej części pojazdu lub wtedy, gdy wymieniamy cały reflektor. Należy pamiętać, że zespoły reflektorowe, podobnie jak żarówki zużywają się, matowieją ich klosze, stają się nieszczelne, a odbłyśniki tracą moc odbijania światła. To również wpływa na jakość ustawienia świateł, a co za tym idzie, na bezpieczeństwo.
Adam Klimek, ekspert Team Total