Michelin Agilis CrossClimate to pierwsza opona letnia z homologacją zimową do samochodów dostawczych, czyli jednego z najszybciej rozwijających się segmentów pojazdów w Europie. Oponę cechuje bezpieczeństwo w każdych warunkach pogodowych. Dodatkowymi atutami są trwałość, niski całkowity koszt eksploatacji i odporność na uszkodzenia.
Odpowiedź na potrzeby właścicieli firm, flot pojazdów i kurierów
Coraz większy popyt na dostawy typu just-in-time czy door-to-door wywiera presję na właścicielach firm i menedżerach flot pojazdów, których rentowność w dużej mierze zależy od całorocznej dostępności pojazdów.
Oponę Michelin Agilis CrossClimate zaprojektowano w oparciu o przeprowadzoną w ciągu ostatnich 5 lat analizę potrzeb użytkowników we Francji, Niemczech, Turcji i Wielkiej Brytanii. Z badań przeprowadzonych przez zewnętrzną instytucję badawczą GMV wynika, że użytkownicy oczekują od opon przede wszystkim:
- trwałości, przyczepności trakcji i niezawodności o każdej porze roku, we wszystkich warunkach pogodowych i na wszystkich nawierzchniach;
- wytrzymałości i odporności na uszkodzenia, w szczególności w środowisku miejskim z częstymi otarciami o krawężniki i inne przeszkody.
Michelin Agilis CrossClimate spełnia te oczekiwania dzięki zastosowanym mieszankom gumowym i materiałom, rzeźbie bieżnika w kształcie litery V z mocnymi klockami bieżnika w górnej części boków. Z kolei o wytrzymałość opony dbają tarczki ochronne, zapożyczone z ciężarowych opon wojskowych Michelin.
Technologie i innowacje, czyli dlaczego i jak działa nowa opona
Michelin Agilis CrossClimate to nowość w dobrze znanej gamie opon letnich z homologacją zimową, czyli Michelin CrossClimate. Nowa opona daje początek nowej generacji opon dostawczych o wysokich osiągach, które nie uznają kompromisów w zakresie mobilności w warunkach zimowych i gwarantują niski całkowity koszt użytkowania, bezpieczeństwo we wszystkich warunkach pogodowych, wytrzymałość i odporność na uszkodzenia.
Charakterystyka i innowacje zastosowane przez konstruktorów Michelin Agilis CrossClimate:
Mieszanki gumy
-
Michelin Agilis CrossClimate jest wykonana z najnowszych mieszanek gumy. W bieżniku opony zastosowano trzy różne, oparte na syntetycznych elastomerach rodzaje mieszanek gumowych. W tej innowacyjnej technologii „prowadzenie” przejmuje mieszanka najlepiej dostosowana do aktualnych warunków pogodowych: mieszanka „zimowa” w niskich temperaturach, mieszanka „na mokro” na śliskiej drodze i mieszanka „na sucho” na nawierzchni suchej.
-
Innowacyjny bieżnik Michelin Agilis CrossClimate składa się z dwóch warstw – wierzchniej i leżącej pod nią warstwy wewnętrznej. Pozwala to zminimalizować przegrzewanie się bieżnika w trudnych warunkach i utrzymywać osiągi na niezmiennym poziomie, niezależnie od warunków użytkowania.
-
W wyniku połączenia tych zaawansowanych technologicznie mieszanek powstała opona, która uzyskała najwyższą ocenę: klasę A hamowania na mokrej nawierzchni latem i zimą. Opona Michelin Agilis CrossClimate posiada także homologację 3PMSF oraz M+S, co oznacza, że jest dopuszczona do użytku na śniegu, a przy tym hamuje jak opona letnia na suchej nawierzchni.
Rzeźba bieżnika
-
Czerpiąc inspirację z wielokrotnie nagradzanej opony osobowej Michelin CrossClimate+, projektanci Michelin Agilis CrossClimate wyposażyli ją w rzeźbę bieżnika w kształcie litery V z innowacyjnymi, zaawansowanymi technologicznie klockami bieżnika z samoblokującymi się lamelami 3D.
-
Opona z lamelami na całej wysokości klocków bieżnika (9,2 mm).
Dodatkowa ochrona boków
-
Tradycyjna odporność opon Michelin na uszkodzenia została jeszcze bardziej wzmocniona elementami ochronnymi w barkowych obszarach boków opon. Stanowią je masywne tarczki ochronne w kształcie trapezu, wykonane z twardej mieszanki gumy stosowanej w oponach ciężarowych Michelin.
-
Inspiracją dla tej specjalnej ochrony obszarów barkowych były wojskowe opony terenowe Michelin X Force ZL, które pomimo dodatkowego wzmocnienia pozostają elastyczne.
Nowe wskaźniki zużycia bieżnika
-
W rowkach nowej Michelin Agilis CrossClimate znajdują się wskaźniki zużycia bieżnika z procentowym wskazaniem zużycia.
-
Głębokość bieżnika opony nowej wynosi 9,2 mm. Wskaźnik pokazuje „0%” w momencie zużycia bieżnika do dopuszczalnego limitu 1,6 mm, co w praktyce oznacza 7,6 mm zaawansowanej technologicznie gumy Michelin do zużycia.
Testowanie do granic wytrzymałości – specjaliści testerzy w Ivalo i Barcelonnette
Projektowanie opon do użytku o każdej porze roku i we wszystkich warunkach pogodowych jest wyzwaniem. O ile krótkie odcinki można przygotować do przeprowadzenia testów zachowania opony na nawierzchni mokrej, zaśnieżonej czy oblodzonej, to i tak będzie to zaledwie namiastka rzeczywistych warunków użytkowania samochodów dostawczych zimą.
Michelin ma dostęp do jednej z najwyżej położonych dróg w Europie (2715 m n.p.m.), alpejskiej trasy „Col de la Bonette”. Późną jesienią, gdy trasa jest zamykana dla ruchu publicznego, na miejscu zjawia się zespół Michelin, który testuje swoje opony zimowe.
Przez ponad osiem tygodni, od połowy grudnia do końca lutego 2018 roku, czterech kierowców na zmianę testowało opony. Nad pracami projektowymi Michelin Agilis CrossClimate czuwał zespół ośrodka badawczo-rozwojowego firmy, który wnikliwie badał każdy aspekt osiągów opony na liczącej 15 kilometrów i specjalnie przygotowanej trasie.
W temperaturach od 0°C do -15°C testowano przyspieszanie, hamowanie, trakcję i przyczepność poprzeczną opony na śniegu. Dla powtarzalności warunków testowych, trasę przed każdą próbą przygotowywały ratraki, a charakterystykę śniegu mierzono.
Michelin ma swój drugi obóz testowy w fińskim Ivalo, 300 km na północ od koła podbiegunowego. Z powodu znacznej wilgotności powietrza śnieg w Alpach jest ciężki i lepki z większymi płatkami śniegu, natomiast w Ivalo śnieg jest sypki i puszysty. Dlatego Michelin testuje opony w dwóch miejscach oddalonych od siebie niemal o 4000 km. Dzięki temu specjaliści Michelin dysponują danymi o zachowaniu opon na śniegu o różnych właściwościach.
Trzeba pamiętać, że Michelin Agilis CrossClimate jest oponą letnią o najwyższych osiągach na podłożu suchym, mokrym, błotnistym czy trawiastym. Posiada jednak również homologację zimową 3PMSF i w związku z tym testowano ją i doskonalono także w surowych warunkach zimowych.
Rozmiary dostępne w roku 2018-2019 |
||
MAJ 2018 |
003490 |
215/65 R 16C 109/107T |
028446 |
225/65 R 16C 112/110R |
|
217472 |
235/65 R 16C 121/119R |
|
250107 |
195/65 R 16C 104/102R PS=100T |
|
380842 |
195/75 R 16C 110/108R |
|
485409 |
195/70 R 15C 104/102T PS=98T |
|
518348 |
205/65 R 15C 102/100T |
|
603801 |
205/65 R 16C 107/105T PS=103T |
|
656747 |
215/65 R 16C 106/104T |
|
780847 |
235/65 R 16C 115/113R |
|
822319 |
195/75 R 16C 107/105R |
|
CZERWIEC 2018 |
134136 |
215/75 R 16C 116/114R |
356121 |
205/75 R 16C 110/108R |
|
466346 |
225/70 R 15C 112/110S PS=112R |
|
472865 |
215/75 R 16C 113/111R |
|
552667 |
215/70 R 15C 109/107S PS=109R |
|
717135 |
205/75 R 16C 113/111R |
|
767042 |
215/60 R 16C 103/101T |
|
LIPIEC 2018 |
041387 |
225/75 R 16C 118/116R |
323325 |
215/65 R 15C 104/102T PS=96H |
|
715179 |
225/75 R 16C 121/120R |
|
873665 |
205/70 R 15C 106/104R |
|
LISTOPAD 2018 |
086974 |
185/75 R 16C 104/102R |
416361 |
195/60 R 16C 99/97H |
|
MAJ 2019 |
263091 |
225/60 R 16C 105/103H PS=101H |
Dane techniczne |
|
Szerokość |
185-235 mm |
Wysokość |
75-55 |
Średnica |
15"-17’’ |
Indeks prędkości |
R,S,T,H |
[1] Badania przeprowadzone przez firmę GMV Conseil specjalizującą się w badaniach rynkowych.