Chociaż w Polsce nie ma przepisu prawnego mówiącego o konieczności stosowania opon zimowych, to większość kierowców decyduje się na wymianę ogumienia późną jesienią. Żeby nie dać się zaskoczyć pogodowym warunkom, warto poznać podstawowe zalety tzw. „zimówek”.
Opony zimowe różnią się od letniego, ale też całorocznego ogumienia wieloma aspektami. Skład mieszanki gumowej, rozwiązania konstrukcyjne, rzeźba i głębokość bieżnika są dostosowane do krytycznie ujemnych temperatur oraz ośnieżonych i śliskich dróg. Według ekspertów marki Yokohama, stosowanie wysokiej jakości zimowego ogumienia zapewnia krótszą drogę hamowania oraz prawidłowe działanie systemów ABS i kontroli trakcji. Co powinniśmy wiedzieć o „zimówkach”?
Zimowa mieszanka
Pierwszą ważną cechą opon zimowych jest to, że są one dużo miększe od opon letnich. Taki efekt uzyskuje się dzięki dodaniu do składu mieszanki gumowej większej ilości krzemionki. Dzięki temu w ujemnych temperaturach opony nie twardnieją tak szybko i są bardziej elastyczne, co w efekcie przekłada się na lepszą przyczepność do nawierzchni. Producenci opon stosują różnorodne rozwiązania doskonalące parametr przyczepności. Japońska Yokohama wykorzystała w mieszance BluEarth *Winter V905 olejek pomarańczowy i mikrokrzemionkę, dzięki którym opona zyskała większą elastyczność i powierzchnię styku z nawierzchnią. Co istotne skład mieszanki gumowej nie jest taki sa m w każdym z elementów opony. U podstawy bieżnika oraz w ściankach bocznych używa się gumy twardszej, bardziej sztywnej, zabezpieczającej oponę przed uszkodzeniami, ale nie tylko. Zastosowana pod bieżnikiem, ulepszona mieszanka BluEarth *Winter V905 nie tylko zwiększa sztywność opony, ale także ogranicza straty energii, zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa przez auto.
Agresywny bieżnik
Drugim parametrem całkowicie odróżniającym opony sezonowe jest rzeźba bieżnika, która w ogumieniu przeznaczonym dla zimy jest bardziej „agresywna”. W przypadku opon całorocznych podobieństwo jednak występuje, ze względu na przeznaczenie danej specyfiki konstrukcji. Zimowy bieżnik ma gęstszą sieć skośnych rowków i lamel, czyli drobnych nacięć odpowiedzialnych za skuteczne odprowadzanie wody i błota pośniegowego. Dzięki nim opona niemal „wgryza się” w śnieg, zwiększając precyzję i bezpieczeństwo prowadzenia na ośnieżonej i śliskiej nawierzchni. Aby maksymalizować osiągi opon, producenci stosują różnorodne szerokości, układy i kąty nachylenia rowków. W oponach BluEarth *Winter V905 wykorzystano technologię „see-through” gwarantującą doskonały drenaż podczas jazdy po śniegu i błocie pośniegowym. Dzięki niej opona nie poddaje się aquaplanningowi na mokrych i zabłoconych nawierzchniach i daje pewność prowadzenia nawet przy dużych prędkościach.
Minimum 4 mm
Trzecią charakterystyczną cechą opon zimowych jest zalecana minimalna głębokość bieżnika. Bieżnik nowej opony ma wysokość minimum 8 mm w zależności od producenta, modelu i rozmiaru. Według polskiego prawa opona może być użytkowana do momentu, gdy głębokość jej bieżnika będzie wynosiła nie mniej niż 1,6 mm. Jednak zdaniem ekspertów Yokohama minimalna wysokość bieżnika w oponach zimowych nie powinna być niższa niż 4 mm. Powód jest prosty – płytszy bieżnik nie odprowadza skutecznie wody, błota i śniegu, a tym samym wydłuża drogę hamowania. Potwierdziły to badania Motor Industry Research Association, z których wynika, że średnia
droga hamowaniana mokrej nawierzchni opon z bieżnikiem głębokości 3 mm przy prędkości jazdy wynoszącej 80 km/h jest o 22% dłuższa od drogi hamowania opony nowej. W przypadku opon z bieżnikiem głębokości 1,6 mm droga hamowania w tych samych warunkach wydłużyła się aż o 52% w stosunku do drogi hamowania opony z bieżnikiem 8 mm.
Czym kierować się przy wyborze?
Zanim średnia dobowa temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza, warto mieć już za sobą wybór i zakup dobrej jakości ogumienia zimowego. Artur Posłuszny, reprezentujący markę Yokohama w Polsce radzi, aby
„przy zakupie nowych opon zimowych kierować się częstotliwością użytkowania auta, typem pojazdu, warunkami pogodowymi oraz stylem jazdy. Kluczowe powinny być także wymagane przez Unię Europejską i dostarczane przez producenta etykiety, zawierające podstawowe informacje o parametrach ogumienia. W okresie zimowym najistotniejszym z nich, z punktu widzenia bezpieczeństwa poruszania się po drogach, jest przyczepność na mokrej nawierzchni. Ponieważ opona to jedyny element styku pojazdu z drogą, należy szukać modeli opon z ocenami tego parametru od C do A”.