Samochód ten i specjalnie stworzona kolekcja opon Hankook stanowią idealną parę: Nowy MINI John Cooper Works GP, o limitowanej produkcji wynoszącej 3000 samochodów na całym świecie, jest wyposażony wyłącznie w nowe opony letnie Hankook Ultra-Ultra-High Performance (UUHP) Ventus S1 Evo Z.
Dla tych, którzy chcą przetestować osiągi MINI Johna Coopera Works GP, Hankook dostarcza również opony sportowe Ventus TD (TD oznacza Track Day) do uprawiania sportów motorowych, przeznaczoną do sprawdzania podstawowych możliwości samochodów na torze wyścigowym. Aby zapewnić nowemu topowemu MINI bezpieczną jazdę w sezonie zimowym, , do zestawu opon dodano oponę zimową UHP I*cept evo 2.
Inżynierowie z działu rozwoju MINI oraz firma Hankook wspólnie dołożyli szczególnej staranności, aby i samochód, i zarówno opony letnie Ventus S1 evo Z jak i Ventus TD sprostały wyzwaniu podczas sprawdzania ich możliwości wyścigowych na wymagających torach w Nardo (Włochy) oraz legendarnym Nürburgring Nordschleife. Nowy MINI John Cooper Works GP to najszybszy model tej brytyjskiej marki, jaki kiedykolwiek został dopuszczony do ruchu drogowego - silnik o mocy 306 KM przyspiesza od zera do 100 km/h w zaledwie 5,2 sekundy. Wyjątkowe właściwości prowadzenia, najlepsze czasy okrążeń, a także imponujące możliwości hamowania na sucho to kluczowe cechy, które stały się podstawą rozwoju wszystkich trzech modeli opon dostarczanych przez firmę Hankook do tego niezwykłego modelu MINI. „Bycie jedynym dostawcą dla tego rarytasu o wyścigowych genach było nie tylko wielkim zaszczytem i wielką odpowiedzialnością, ale także spotkało się z wielką pasją w zespole naszych deweloperów” - powiedział Klaus Krause, szef europejskiego centrum badawczo-rozwojowego w Hankook.
Chociaż wszystkie opony zostały specjalnie opracowane i przystosowane do tego wysokiej klasy MINI, Hankook Ventus S1 Evo Z jest taką nowością, że może dać wyobrażenie o całej przyszłej generacji opon Hankook UUHP. Ventus S1 Evo Z rozpoczyna nową erę w portfolio opon Hankook wysokiej klasy, udoskonalonych z myślą o bardzo wymagających samochodach sportowych, które wymagają zwiększonej przyczepności i właściwości pokonywania zakrętów, bez uszczerbku dla trwałości i bezpieczeństwa. W konstrukcji tej opony firma Hankook zastosowała nowo opracowaną mieszankę wzbogaconą krzemionką, przechodzącą wolniejszy proces utwardzania podczas wulkanizacji w niskiej temperaturze, dzięki czemu dochodzi do zwiększonego mieszania się tych molekuł, co wpływa na osiągi podczas jazdy. W rezultacie powstaje mieszanka bieżnikowa dostosowana do najlepszych samochodów sportowych, jak w tym przypadku MINI John Cooper Works GP.
Asymetryczny wzór i powierzchnia styku opony z nawierzchnią maksymalizują wydajność przy pokonywaniu zakrętów. Szczególną uwagę zwrócono na rzeźbę na zewnętrznym barku, ponieważ opona jest poddawana największemu naprężeniu w zakrętach. Środkowe rowki zostały zredukowane do trzech zamiast czterech, aby zwiększyć powierzchnię styku, a tym samym wydajność prowadzenia dla osiągania najlepszych wyników, dbając jednocześnie o bezpieczny system odprowadzania wody w deszczowe dni. Pusta przestrzeń między klockami bieżnika i ich wysoka sztywność na całej powierzchni bieżnika służą temu, by opony działały jak najlepiej w różnorodnych warunkach jazdy. Aramid zastępuje konwencjonalne nylonowe kordy zapewniając najlepszą stabilność i wyjątkową wytrzymałość, aby skutecznie działać przy ogromnych naprężeniach występujących podczas przyspieszania oraz dużych siłach hamowania działających na opony, minimalizując odkształcenia opasań w miejscu styku z nawierzchnią podczas pokonywania zakrętów. Choć opona jest typowo sportowa, zapewnia również spory komfort. Obecnie opony Hankook Ventus S1 evo Z są produkowane wyłącznie dla MINI John Cooper Works GP, a wkrótce pojawią się w większej liczbie rozmiarów, głównie dla oryginalnego wyposażenia wysokiej klasy samochodów sportowych.
Zazwyczaj skład opony sportowej i jej konstrukcja są otoczone ścisłą tajemnicą, ukrywaną przed ogółem, ale dla Hankook Ventus TD inżynierowie robią wyjątek i dzielą się niektórymi sekretami. Jednym z największych atutów jest to, że posiada wszelkie niezbędne oznaczenia pozwalające legalnie jeździć MINI Johnem Cooperem Works wszędzie, z własnego garażu prosto na tory wyścigowe drogami publicznymi, bez konieczności zmiany opon lub użycia lawety. Do tych oznaczeń należy homologacja europejska E4 , etykieta EU dotycząca przyczepności na mokrej nawierzchni, oporów toczenia i hałasu, a także certyfikacje z Tajwanu, Brazylii, państw Zatoki Perskiej oraz DOT plus UTQG (USA). Głównym wyzwaniem, jakiemu musieli stawić czoła inżynierowie Hankooka, było to, by opony mogły w pełni rozwinąć swój potencjał na torze wyścigowym i pozostać niezawodnym partnerem na standardowych drogach. Efektem ich pracy jest opona, która zapewnia doskonałą stabilność nawet w trudnych warunkach jazdy. Możliwości hamowania są równomiernie zrównoważone trakcją i doskonałą sterownością. Podczas gdy koncepcja i konstrukcja tego modelu opierają się głównie na idei stworzenia standardowej opony wyścigowej, wersja Ventus TD stworzona dla MINI ma takie elementy mieszanki i struktury, które łączą technologie opon wyścigowych i drogowych. Maksymalną przyczepność przekładającą się na czas pokonywania okrążenia i osiągi na torze uzyskuje się przez specjalnie zaprojektowany profil wykorzystujący szeroki obszar kontaktu bieżnika z nawierzchnią, a mimo że za priorytet uznano osiągi na suchych nawierzchniach, wzór bieżnika zapewnia również gotowość opony do pracy na mokrej nawierzchni.
Samochód taki jak MINI John Cooper Works GP nie powinien być skazywany na zimowanie w garażu, dlatego oryginalne wyposażenie tego pojazdu uzupełniono o niezwykle wydajne opony Hankook Winter i*cept evo 2 z wyrafinowanym asymetryczną rzeźbą bieżnika. Opracowano ją specjalnie z myślą o zimowych warunkach drogowych w Europie Środkowej i Zachodniej, aby zapewniała dobre właściwości prowadzenia na mokrych i suchych drogach, a także odpowiednią trakcję i skuteczność hamowania nawet na zaśnieżonych nawierzchniach.
Oryginalne wyposażenie i wymiary opon przeznaczonych dla MINI John Cooper Works GP:
Typ opony: |
Pora roku: |
Rozmiar: |
Model: |
Etykieta EU: |
UUHP drogowa |
Lato |
225/35 R18 87Y XL |
Ventus S1 evo Z |
E / B / 69(W1) |
UUHP na tor wyścigowy |
Lato |
225/35 R18 87Y XL |
Ventus TD |
E / C / 72(W2) |
UHP zimowa |
Zima |
195/45 R18 87H XL |
Zima i*cept evo 2 |
E / B / 70(W2) |