Marka Michelin wprowadza nowy rozmiar swojej popularnej opony ciężarowej MICHELIN X Multi Energy przeznaczonej do transportu międzynarodowego, krajowego i regionalnego. Dotychczasowa oferta poszerza się o model 315/80 R 22.5 na osie prowadzącą i napędową. Opona w istotny sposób obniża zużycie paliwa oraz charakteryzuje się trwałością i wydłużonym czasem użytkowania, co przekłada się bezpośrednio na niższe koszty przewoźników. MICHELIN X Multi Energy w nowym rozmiarze zużywa nawet o 0,7 l paliwa na 100 km mniej niż jej poprzedniczka (na podstawie kalkulacji z VECTO [1]).
Gama MICHELIN X Multi Energy do transportu międzynarodowego, krajowego i regionalnego powiększa się o rozmiar 315/80 R 22.5 na osie prowadzącą i napędową. Rozszerzenie oferty jest odpowiedzią na potrzeby użytkowników poszukujących ogumienia zapewniającego oszczędności i bezpieczeństwo transportu podczas przewozu ciężkich ładunków. Nowa wersja opony stanowi uzupełnienie popularnego w transporcie europejskim rozmiaru 315/70 R 22.5 z gamy MICHELIN X Multi Energy.
MICHELIN X Multi Energy w obu wspomnianych rozmiarach wyróżnia się niższym zużyciem paliwa, które stanowi około 30 proc. kosztów przewoźników, a także obniżoną emisją CO 2[2]. Paliwo stanowi drugą największą pozycję w wydatkach firm transportowych, jednak tylko niewielki odsetek przewoźników ma świadomość, że to właśnie opór toczenia opon pochłania jedną trzecią paliwa w zestawie ciągnika z przyczepą. Pozostała część paliwa jest zużywana na pokonanie oporu powietrza i wewnętrznego tarcia mechanicznego.
Obniżenie zużycia paliwa, długi przebieg oraz znakomita wytrzymałość opony została zapewniona dzięki zastosowaniu czterech innowacyjnych technologii Michelin – Infinicoil, Regenion, Powercoil i Duracoil:
- Infinicoil to kord stalowy o długości do 400 metrów nawinięty na całym obwodzie opony, który oprócz wzmocnienia jej konstrukcji zapewnia większą stabilność, mniejsze zużycie paliwa i trwałość opony.
- Regenion to technologia oparta na druku 3D form wulkanizacyjnych tworzywami metalicznymi, umożliwia otrzymanie w klockach bieżnika rowków, które otwierają się wraz z zużywaniem się opony. Dzięki temu rzeźba bieżnika gwarantuje efektywne odprowadzanie wody spod opony oraz przyczepność przez cały okres jej użytkowania.
- Powercoil to bardziej wytrzymały, lżejszy stalowy kord osnowy nowej generacji. Oprócz niższej wagi opony charakteryzują się większą wytrzymałością i niższym oporem toczenia.
- Duracoil (w profilu 80) to stopka opony usztywniona i wzmocniona tkaniną nylonową. Rozwiązanie pozwala na podniesienie indeksu nośności i bieżnikowalności opony.
Opona MICHELIN X Multi Energy jest przystosowana do pogłębiania i bieżnikowania, co również przekłada się na oszczędności związane z użytkowaniem ogumienia. Dodatkowo gama posiada oznaczenie 3PMSF i M+S, które informuje o bardzo dobrej przyczepności opony w każdych warunkach pogodowych, co wpływa na bezpieczeństwo użytkowania.
Wprowadzenie nowego rozmiaru MICHELIN X Multi Energy jest również odpowiedzią na potrzeby producentów pojazdów, którzy muszą spełnić wymagania ujęte w nowych regulacjach europejskich dotyczących obniżenia emisji CO 2. Przynosząca oszczędności gama MICHELIN X Multi Energy o wyjątkowo niskim oporze toczenia otrzyma homologacje wszystkich wiodących producentów samochodów ciężarowych w 2021 roku (rozmiar 315/80 R 22.5).
VECTO, czyli symulator do obliczania zużycia paliwa i emisji CO 2samochodów ciężarowych, to owoc prac Komisji Europejskiej nad planem redukcji śladu środowiskowego w transporcie drogowym. Od 1 stycznia 2019 r. wszyscy producenci pojazdów ciężarowych muszą zadeklarować obliczoną przy użyciu VECTO emisję CO 2nowych ciężarówek [3] sprzedawanych na rynku europejskim. Oznacza to, że regionalni przewoźnicy będą teraz mogli dokonać istotnego dla nich wyboru oszczędności paliwa i redukcji emisji CO 2. Ma to szczególne znaczenie dla właścicieli dużych flot, ponieważ w przetargach na usługi transportowe dość często pojawia się wymóg niskiej emisji gazów cieplarnianych.
[1] -0,7 l/100 km i -1,8 kg CO 2/100 km dla MICHELIN X MULTI ENERGY Z i D 315/80 R 22.5 w porównaniu z MICHELIN X MULTI Z i D 315/80 R 22.5. Certyfikowane dane otrzymane z narzędzia symulacyjnego VECTO służącego do pomiaru zużycia paliwa i emisji CO 2dla standardowego ciągnika siodłowego 4x2 z 3-osiową naczepą (z neutralizacją wpływu naczepy) w transporcie regionalnym (50%) i dalekobieżnym (50%) ze standardowym obciążeniem referencyjnym.
[2] -1,1 l/100 km i -2,84 kg CO 2/100 km dla MICHELIN X MULTI ENERGY Z i D 315/70 R 22.5 w porównaniu z MICHELIN X MULTI Z i D 315/70 R 22.5 oraz -0,7 l/100 km i -1,8 kg CO2/100 km dla MICHELIN X MULTI ENERGY Z i D 315/80 R 22.5 w porównaniu z MICHELIN X MULTI Z i D 315/80 R 22.5. Certyfikowane dane otrzymane z narzędzia symulacyjnego VECTO służącego do pomiaru zużycia paliwa i emisji CO 2dla standardowego ciągnika siodłowego 4x2 z 3-osiową naczepą (z neutralizacją wpływu naczepy) w transporcie regionalnym (50%) i dalekobieżnym (50%) ze standardowym obciążeniem referencyjnym.
[3] Samochody ciężarowe > 16 t od 01.01.2019; > 7,5 t od 01.01.2020