Technologia QuickScan oraz Connected Air Pressure to nowość w ofercie Michelin Services & Solutions dla flot transportowych. System automatycznie monitoruje zużycie ogumienia oraz mierzy ciśnienie w oponach. Jest to kolejne rozwiązanie Michelin ułatwiające obsługę flot pojazdów i przyczyniające się do rozwoju digitalizacji transportu.
Michelin QuickScan to innowacyjna technologia automatycznej diagnostyki stanu opon, która działa niezawodnie we wszystkich warunkach pogodowych, również podczas opadów deszczu czy śniegu. System monitoruje zużycie ogumienia za pomocą skanerów magnetycznych. Connected Air Pressure mierzy ciśnienie w oponach z wykorzystaniem odbiornika częstotliwości radiowej sprzężonego ze skanerem. Rozwiązanie pozwala na szybką i łatwą konfigurację pojazdu, który jest identyfikowany poprzez tag RFID przyklejony do podwozia.
QuickScan to zestaw narzędzi diagnostycznych, którego pierwszą częścią są płyty najazdowe sprawdzające wysokość bieżnika. Cechą wyróżniającą jest pomiar magnetyczny, a nie laserowy, dzięki czemu nawet w przypadku dużego zabrudzenia opony czy drobnych kamieni znajdujących się w rowkach, wyniki nie są zakłócone. Dzięki kilku punktom pomiarowym system przekazuje również informacje o nierównomiernym zużyciu opony. Co ważne, montaż nie wymaga dodatkowego źródła zasilania, gdyż płyty są zasilane bateriami. Drugą nowością jest Connected Air Pressure – mierniki ciśnienia w oponach w formie nakrętek zaworów przykręcanych do kół.
Podstawowe korzyści płynące z zastosowania technologii oferowanej przez Michelin to:
- oszczędność czasu oraz łatwiejsze zarządzanie flotą
- kontrola pojazdów i interwencje, wszystkie instrukcje są przekazywane do osoby zarządzającej flotą oraz do dostawcy usług serwisowych w formie elektronicznej
- oszczędność paliwa oraz niższa emisja CO2 ze względu na zwiększenie średniego zużycia bieżnika opony o 1mm
- pełna kontrola nad stanem ogumienia we flocie
QuickScan to rozwiązanie dopasowane do indywidualnych potrzeb. Raporty diagnostyczne opracowywane są w porozumieniu z zarządcami flot, a dodatkowo eksperci Michelin przygotowują jasne i precyzyjne sugestie dotyczące działania systemu. Ogromną zaletą rozwiązania jest uniwersalne zastosowanie:
- współpracuje ze wszystkimi typami i markami opon ciężarowych
- współpracuje ze wszystkimi typami samochodów ciężarowych (ciągniki, przyczepy, ciężarówki sztywne), autokarami i autobusami
Technologia QuickScan została zastrzeżona przez Michelin, czego potwierdzeniem jest ponad 15 zgłoszonych wniosków patentowych. System jest już z powodzeniem użytkowany w Europie, a w 2021 r. Michelin planuje pierwsze montaże tego rozwiązania w bazach polskich klientów.
Oferta biznesowa działu Michelin Services & Solutions skierowana jest do osób zarządzających flotami transportowymi i obejmuje kilka rozwiązań.
Michelin Effitires, czyli usługi outsourcingowe zarządzania ogumieniem w formie kontraktu kilometrowego, dzięki któremu firma transportowa może skupić się na głównym przedmiocie swojej działalności, a zarządzenie ogumieniem oddaje w ręce profesjonalistów. W ramach Effitires Michelin zajmuje się całkowitą gospodarką oponami – od złożenia zamówienia, poprzez inspekcję ciśnienia i głębokości bieżnika, pogłębianie, wysyłanie karkasu do bieżnikowania, rotację opon na pojeździe, zmianę ogumienia na zimowe, jeśli jest to wymagane, aż po zdanie leasingowanych pojazdów.
W przypadku zmian regulacji prawnych np. wprowadzenia wymogu 3PMSF w Niemczech, to Michelin jako podmiot odpowiedzialny jest zobowiązany do zamontowania opon spełniających wymagania prawne. Effitires to kompletna oferta obejmująca wszystkie elementy potrzebne do osiągnięcia maksymalnego przebiegu, pełnego ładunku i zmniejszenia spalania. Michelin posiada nie tylko rozbudowaną sieć serwisową, ale także zespół własnych pracowników – operatorów i audytorów flot – którzy dbają o satysfakcję klienta, inspekcje pojazdów i jakość usług świadczonych przez serwisy partnerskie.
Zakres usługi Effitires jest przygotowywany indywidualnie dla każdego klienta. Finalny koszt za kilometr zależy od wielu czynników, takich jak wielkość floty, średnie przebiegi czy liczba baz do obsługi w kraju i za granicą. Istotne są również wymagania klienta dotyczące opon, polityka zdawania pojazdów do leasingodawców, a także wymogi prawne krajów, w których dana flota świadczy usługi. Firma transportowa płaci tylko za przejechane kilometry.
Umowa Effitires zawierana jest na minimum trzy lata. Przy podpisaniu kontraktu Michelin dokonuje audytu początkowego floty, zaś z chwilą zakończenia projektu przeprowadzany jest audyt końcowy. Co ważne, wartość audytu końcowego musi odpowiadać wartości audytu początkowego. W przypadku zakończenia umowy flota zdawana jest z taką samą wartością ogumienia, jak przy podpisaniu kontraktu. Doświadczenie Michelin pokazuje, że znacząca większość klientów decyduje się na przedłużenie umowy.
Wyróżnikiem oferty Effitires jest świadczenie usług praktycznie na całym świecie. Dla polskich przewoźników istotne znaczenie ma także obecność dedykowanej sieci serwisowej w całej Europie Dzięki jednolitym rozwiązaniom informatycznym, firma na bieżąco zarządza każdą inspekcją i zleceniem serwisowym z dowolnego miejsca na mapie.
Uzupełnieniem oferty kilometrowej jest 24-godzinny serwis awarii drogowych OnCall. Korzystać z niego mogą również użytkownicy nie związani z Michelin kontraktem kilometrowym.
Ponadto w ramach Services & Solutions Michelin oferuje usługi: TireCheck, która jest ofertą dla floty ze zintegrowanym serwisem, dzięki czemu możliwa jest kontrola stanu ogumienia we flocie, oraz Effitrailer, czyli telematykę do naczep.
Michelin w ramach oferty biznesowej Services & Solutions obsługuje międzynarodowe floty, transporty ponadgabarytowe, pojazdy chłodnie oraz do transportu paliw, lory z samochodami osobowymi, autobusy miejskie i międzykrajowe czy floty zarządzające odpadami.
Pod koniec 2020 r. firma podpisała pierwszą w Europie umowę na usługę TireZen, czyli subskrypcję na zarządzanie oponami dostosowaną do potrzeb floty samochodów dostawczych i osobowych, gdzie użytkownik otrzymuje wyliczoną miesięczną stawkę za pojazd w kontrakcie.
Ubiegły rok i trudna sytuacja w branży transportowej pokazały, że takie rozwiązania jak Effitires sprawdzają się znakomicie w czasach kryzysowych. Ponieważ firma transportowa płaci tylko za przejechane kilometry, nie ponosi kosztów związanych z zakupem czy magazynowaniem opon.