Do sprzedaży trafia Michelin Evobib, pierwsza na rynku opona rolnicza zaprojektowana specjalnie do użytkowania z centralnym systemem pompowania opon. Model ten pozwala uzyskać doskonałe osiągi zarówno na drodze, jak i podczas użytkowania na polu dzięki unikalnym możliwościom adaptacyjnym. Najważniejsze cechy nowej opony to zoptymalizowana trwałość, mniejsze ugniatanie gleby, niższe zużycie paliwa i lepsza trakcja.
Michelin Evobib to nowa opona rolnicza dwa w jednym, która nadaje się do użytku drogowego oraz do pracy na polu. Jest to pierwszy na rynku model ogumienia zaprojektowany specjalnie do maszyn działających z centralnym systemem pompowania opon (Central Tire Inflation Systems – CTIS), dzięki czemu pozwala uzyskać doskonałe osiągi zarówno na drodze, jak i w terenie dzięki unikalnym możliwościom adaptacyjnym. Opona już w 2017 r. otrzymała złoty medal na międzynarodowych targach SIMA za swoją innowacyjność.
Specjalny wzór bieżnika Michelin Evobib maksymalizuje powierzchnię styku opony z podłożem w warunkach polowych, a konstrukcja opony przystosowana do użytkowania przy bardzo niskim ciśnieniu dzięki technologii Michelin Ultraflex zmniejsza ugniatanie gleby i poprawia właściwości trakcyjne ciągnika. Podczas użytkowania na drodze centralne żebro bieżnika oraz mniejszy obszar styku z nawierzchnią zmniejszają opory toczenia, a jednocześnie zwiększają trwałość opony i obniżają zużycie paliwa.
Wzór bieżnika został zaprojektowany w taki sposób, aby optymalizować trwałość opony i zapewniać doskonałą trakcję przez cały okres użytkowania. Ponadto model posiada karkas w standardzie PFO (Pressure Field Operation), który umożliwia zwiększenie nośności opony podczas prac polowych.
Michelin Evobib oferuje rolnikom znaczące korzyści dzięki wprowadzonym udoskonaleniom w trzech kluczowych obszarach:
- Różnica powierzchni styku opony z podłożem pomiędzy użyciem na polu i na drodze wynosi 47 proc., czyli dwa razy więcej niż w przypadku opony VF (very high flexion), takiej jak Michelin AXIOBIB 2 (różnica na poziomie 24 proc.) zazwyczaj stosowanej z systemem centralnego pompowania opon (CTIS).
- 15-proc. wzrost trakcji w porównaniu z konkurencyjną oponą VF o hybrydowym wzorze bieżnika, jak również identyczna zdolność trakcyjna co w przypadku opony VF z bieżnikiem z klockami (przy normalnym użytkowaniu w polu).
- Zużycie paliwa zbliżone do uzyskiwanego przy stosowaniu opony o standardowym profilu drogowym. Zmniejszenie zużycia paliwa o 2 litry na godzinę w porównaniu do konkurencyjnej opony hybrydowej VF oraz zmniejszenie zużycia paliwa o 1 litr na godzinę w porównaniu do opony Michelin AXIOBIB 2 z systemem centralnego pompowania opon (CTIS).
Obecnie opona Michelin Evobib dostępna jest w dwóch rozmiarach VF 710/70 R 42 oraz VF 600/70 R 30, które są odpowiednie dla ciągników o mocy od 200 do 300 KM. Na jesieni 2023 r. zostaną wprowadzone trzy dodatkowe rozmiary dla ciągników o mocy powyżej 300 KM: VF 650/60 R34, VF 650/65 R34 i VF 710/75 R42.
Trzy rodzaje opon do trzech rodzajów użytkowania
Po wprowadzeniu do swojej oferty opony Michelin Evobib marka Michelin posiada kompletną gamę rozwiązań do ciągników o dużej mocy w zależności od zapotrzebowania:
- Jeśli ponad 80 proc. prac prowadzonych jest na polu i/lub w trudnych warunkach, Michelin rekomenduje wybór opony Michelin AXIOBIBze względu na jej możliwości trakcyjne.
- Jeśli prace polowe stanowią od 20 proc. do 80 proc., Michelin rekomenduje oponę Michelin Evobibz systemem CTIS, która umożliwia optymalizację wszystkich czynników wpływających na osiągi na drodze i w polu dla lepszego zwrotu z inwestycji.
- Jeśli wykorzystanie opony do prac polowych jest mniejsze niż 20 proc. (użytkowanie głównie na drodze), a ciągnik nie jest używany do prac w ekstremalnych warunkach, najlepszym wyborem będzie Michelin ROADBIBze względu na zwiększoną żywotność oraz zmniejszone zużycia paliwa.