Dunlop otworzył jeden z najbardziej pracowitych sezonów wyścigów motocyklowych w 2008 roku zupełnie nową oponą i zwycięstwami w Le Mans, USA, Japonii, Australii i Hiszpanii.
W tym sezonie Dunlop dostarczy opony do ponad 700 wyścigów na całym świecie. Już w trakcie pierwszych z tych wyścigów w USA i Australii, zwycięstwa odniosły najnowsze opony typu Supersport i Superstock - Sportmax (D211GP). Także w pierwszej rundzie Qtel FIM World Endurance Championship - dwudziestoczterogodzinnym wyścigu Le Mans zawodnicy Dunlop zajęli wszystkie najwyższe miejsca.Także w Polsce, podczas rozpoczętych Mistrzostw Polski, w trzech wyścigach zawodnicy używający nowej opony D211 zajęli czołowe miejsca: w klasie Superstock (1000 cm3) – trzy razy pierwsze, raz drugie oraz trzecie, a w klasie Superbike – trzy razy pierwsze miejsce, trzy razy drugie i raz trzecie.
„Sukcesy osiągane przez opony Dunlop wynikają z ich znakomitych parametrów. Jest to efekt doskonałego wykorzystania zaawansowanych technologii. Dzięki temu opony uzyskują optymalne osiągi we wszystkich warunkach pogodowych, drogowych i jezdnych, niezależnie od rodzaju motocykla” – powiedział Adam Baranowski, Menedżer ds. opon motocyklowych w Goodyear Dunlop Tires Polska.
Nowa opona Dunlop Sportmax GP (D211GP)
Nowa opona Sportmax GP (D211GP) już udowodniła swoją mistrzowską klasę w pierwszych wyścigach w USA i Australii. Stworzona z myślą o niezwykle wymagających klasach wyścigowych Supersport (600 cm3) i Superstock (1000 cm3), opony dostępne są w nowych rozmiarach i oparte są o nową konstrukcję, wykorzystującą technologię Dunlop Multi Tread (MTT) z siedmioma strefami bieżnika w tylnej oponie. Dzięki nim opona gwarantuje lepsze osiągi we wszystkich obszarach, większą kontrolę dla prowadzącego oraz poprawioną stabilność.
Przedstawiona podczas marcowego wyścigu Daytona - gdzie zapełniła podium dzięki zwycięstwu motocykli prowadzonych przez Bena Bostroma, Josha Herrina i Rogera Haydena -nowa opona Sportmax GP (D211GP) nadal dominuje w wyścigach. We wszystkich trzech rundach, jakie odbyły się do dziś w serii wyścigów amerykańskiego stowarzyszenia motocyklowego AMA oraz odnosząc takie same wyniki w pierwszych dwóch rundach mistrzostw Australii.
Zwycięski początek sezonu - wygrana w Endurance…
W otwierającej rundzie mistrzostw Qtel FIM World Endurance Championship, zespół potrójnych mistrzów świata - SERT (Suzuki Endurance Racing Team) - rozpoczął sezon 2008 w świetnym stylu, kiedy William Costes, Guillaume Dietrich i Barry Veneman zwyciężyli w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Cała trójka przejechała 770 okrążeń i ukończyła wyścig 11 okrążeń przed pozostałymi członkami zespołu. Do obu zespołów SERT dołączył na podium jeszcze jeden zespół Dunlop - Yamaha of Team Acropolis Moto Expert. Suzuki, zaopatrzone w opony Dunlop, ukończyły również na 1. i 2. miejscu w klasie Superstock, z łączną generalną 5. pozycją Junior Suzuki i pięcioma okrążeniami przewagi nad Suzuki z zespołu Qatar Endurance Racing Team’s Suzuki.
... i w mistrzostwach krajowych na całym świecie
Dunlop jest również producentem opon i dostawcą pełnej gamy usług technicznych dla krajowych wyścigów Superbike we Francji, Niemczech, Włoszech, Skandynawii, Hiszpanii, Japonii, RPA i USA. Nie tylko dla samej klasy Superbike, ale również dla serii Supersport, Superstock, Formula Extreme i Single Marque.
Dunlop nieprzerwanie dominuje we wszystkich klasach w USA. Po trzech wyścigach z serii 11 mistrzostw AMA w 2008 roku, zawodnicy Dunlop prowadzą w każdej klasie, zajmując pierwsze pięć miejsc w serii Superbike, trzy najwyższe lokaty w Supersport 600 cm3 i dwie najwyższe w Superstock. Podobnie ma się sytuacja w Australii, gdzie zawodnicy Dunlop zajmują pierwsze pięć miejsc w klasie Superbike i cztery najwyższe lokaty w Supersport 600. W Japonii pierwsza runda prestiżowych mistrzostw JSB Championship, mocno reprezentowana przez motocykle przygotowane przez fabryki Hondy, Kawasaki, Suzuki i Yamahy, przyniosła marce Dunlop miejsca od 1. do 3., z pierwszą lokatą Nakasugi na motocyklu Yamaha.
W Europie kierowcy Dunlop zajęli pierwsze cztery miejsca w pierwszej rundzie mistrzostw Spanish Formula Extreme. Zwyciężyli oni także we wszystkich klasach w wyścigach otwierających mistrzostwa we Francji i znaleźli się na podium w pierwszej rundzie mistrzostw krajowych we Włoszech, Niemczech i Skandynawii.
Z wyścigu na drogi
Zaangażowanie marki Dunlop w wyścigi jest ważną częścią globalnych badań rozwojowych tej marki. Ich celem jest konstruowanie opon, nie tylko zwyciężających na torach wyścigowych, ale także przeznaczonych na zwykłe drogi. Zastosowane w oponach Dunlop technologie, które wygrywają w wyścigach, przenoszone są do opon służących motocyklistom na wszystkich typach motocykli.
W MotoGP, motocykle 250 cm3 pozwalające na pokonywanie zakrętów z bardzo dużą prędkością i pod dużym kątem, są doskonałym poligonem do sprawdzenia nowych materiałów i mieszanek. Wszystkie zespoły GP 250 cm3 ze stajni Aprilia, Honda i KTM ponownie zdecydowały się ścigać w sezonie 2008 na oponach Dunlopa, który oczekuje 200. zwycięstwa z rzędu w tej klasie. Ten sezon przyniesie marce Dunlop 16. z rzędu Mistrzostwo Świata w klasie 250 cm3, a zwycięzca tego tytułu dołączy do listy obejmującej takie sławy, jak Valentino Rossi, Max Biaggi, Loris Capirossi, Dani Pedrosa i Jorge Lorenzo.
Dunlop zaopatruje również w opony wszystkich 34 zawodników w klasie MotoGP 125 cm3, która stanowi kuźnię młodych talentów, zbierających swe pierwsze doświadczenia w wyścigach Grand Prix. Podobnie jest w zawodach Red Bull KTM Rookies Cup w Europie i USA, oferujących 24 nastolatkom możliwość ścigania się na najlepszych i najbezpieczniejszych torach świata, przed najważniejszymi menedżerami zespołów MotoGP. Serią wyścigów, mającą najbardziej bezpośrednie przełożenie na opony drogowe jest Endurance. Jest to jedna z najtwardszych konkurencji motocyklowych, w której motocykle ścigają się godzina po godzinie, w dzień i w nocy, we wszystkich możliwych warunkach. To tutaj zbierane są najcenniejsze doświadczenia z zakresu projektowania opon.
Mistrzostwa Endurance World Championship mają dwie klasy - Formula EWC i Superstock - w których przepisy wymagają od maszyn, aby były jak najbardziej zbliżone pod względem konstrukcyjnym do seryjnie produkowanych superbików. Na bieżący rok Dunlop opracował nową gamę opon 16,5" dla EWC i 17" dla Superstock i nadal pozostaje głównym dostawcą dla obu serii wyścigów. Opony Dunlop zwyciężyły w trzech ostatnich mistrzostwach Endurance World Championship na motorach Suzuki oraz w siedmiu z ostatnich z dziesięciu. W dwóch kultowych wyścigach 24-godzinnych, Dunlop zwyciężył w siedmiu z ostatnich dziesięciu wyścigów Le Mans i Bol d'Or, w tym w pięciu ostatnich Bol d’Or.
Wyścigi na drogach
Wyścigi drogowe są jedyną formą wyścigów motocyklowych, które odbywają się wyłącznie na drogach publicznych, przez co stanowią kwintesencję relacji Dunlop między wyścigami a jazdą po tradycyjnych drogach. Wyścigi Isle of Man TT zawierają w sobie wszystko, co kryje się pod hasłem "wyścigi motocyklowe". Dunlop jest związany z tym legendarnym wydarzeniem od jego początków już 100 lat temu. Obecnie Dunlop nadal w nim dominuje jako zwycięzca w trzech rundach w 2007 roku oraz podnosząc rekord prędkości okrążenia po raz pierwszy do ponad 209 km/h.
Dział sportów motorowych
Dział sportów motorowych Dunlop mieści się w Fort Dunlop w Birmingham i zajmuje się wszystkimi rodzajami tego sportu, uprawianych zarówno na czterech, jak i na dwóch kołach. Tutaj powstaje większość opon i stąd zespoły wsparcia w swoich specjalnie wyposażonych wozach serwisowych wyruszają na tory wyścigowe na całym świecie. Działalność w obszarze sportów motorowych prowadzona jest również w Japonii i USA, gdzie opony są też konstruowane i produkowane. W Europie, w Dziale sportów motorowych pracuje około 300 osób, a część działalności prowadzona jest w mniejszych ośrodkach w Niemczech i Francji. Blisko 30 ciężarówek i przyczep dostarcza opony - i co równie ważne - sprzęt do ich montowania i wyważania na wyścigach w całej Europie. W 2008 roku Dunlop obsłuży więcej wyścigów niż kiedykolwiek wcześniej - ponad 700 na całym świecie.
Początki
Pneumatyczna opona Johna Boyda Dunlopa została użyta w wyścigach pierwszy raz w rok po tym, jak ją opatentowano w 1888 roku. Po raz pierwszy wykorzystano ją w Queens College Sports w Belfaście (Irlandia Północna) w czerwcu 1889 roku. William Hume, „drugoplanowy motocyklista”, odniósł zwycięstwo we wszystkich trzech wyścigach, w których startował na pneumatycznych oponach Dunlop zamontowanych na swoim rowerze, pokonując o wiele silniejszą konkurencję na swoich „tradycyjnych” rowerach z pełnymi oponami. Zwycięstwa odniesione przez nową oponę w jej pierwszych wyścigach rozbudziły zainteresowanie nią opinii publicznej - w Belfaście błyskawicznie sprzedano 50 rowerów wyposażonych w opony nowego typu.
Historia zaangażowania firmy Dunlop w sporty jednośladowe oraz w transfer technologii do opon drogowych sięga samego początku tego sportu. Pierwsze „oficjalne” wyścigi motocyklowe odbyły się w 1904 r. – francuski Motor Cycle Club zorganizował wtedy zawody Coupe Internationale, w których wzięły udział zespoły z Austrii, Danii, Francji, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Pierwszy wyścig Isle of Man TT miał miejsce w1907 r., a za nim pojawiły się inne, które przeszły do historii, takie jak Le Mans – 1913 r., Spa – 1921 r., Assen – 1925 r. Początek Bol d'Or to rok 1922 - jego zwycięzca przejechał 1255 km w 24 godziny na ubitym ziemnym torze w Vaujours, na północ od Paryża.
Oficjalne Mistrzostwa Europy wystartowały w 1939 r. Była to seria ośmiu wyścigów Grand Prix w Holandii, Belgii, Francji, Szwajcarii, Niemczech, Ulsterze i Włoszech plus wyścig TT. Wybuch drugiej wojny światowej uniemożliwił rozstrzygnięcie zawodów. W 1949 r. stworzono oficjalne Mistrzostwa Świata, z początku obejmujące sześć klasycznych wyścigów (GP Belgii, GP Danii, Isle of Man TT, GP Włoch, GP Szwajcarii i GP Ulsteru). Pierwszym mistrzem świata w klasie 500 cm3 został Les Graham (AJS) na oponach Dunlop.
Mistrzostwa Świata są organizowane nieprzerwanie od 1949 r., mimo kilku zmian w pojemnościach motocykli. W klasie premier dwusuwowe pięćsetki zostały zastąpione przez czterosuwy, od 2002 r. zwane MotoGP, początkowo o pojemności 900 cm3, zmniejszonej do 800 cm3 w 2007 roku. W 1982 r. zlikwidowano klasę 350 cm3, a w 1983 r. 50 cm3; w latach 80-ych istniała także przez 5 lat klasa 80 cm3. W ten sposób od początku Mistrzostw Świata zmianie nie uległy jedynie pojemności 125 cm3 i 250 cm3.
Od 1949 do 2007 r. odbyło się 2519 wyścigów Grand Prix w klasach solo, a Dunlop wygrał 1304 z nich (52%) - czyli więcej niż wszyscy inni producenci opon razem wzięci. Na oponach Dunlop uzyskano razem 115 tytułów Mistrzów Świata (16 - w klasie 500cm3, 20 - w 350 cm3, 34 - w 250 cm3, 32 - w 125 cm3 i 13 - w 50 cm3).
O marce Dunlop
Dunlop, marka należąca do The Goodyear Tire & Rubber Company, jest jednym z wiodących w świecie producentów opon klasy high performance, odnoszącym ogromne sukcesy w dziedzinie sportów motorowych. Ogromne doświadczenie firmy w dziedzinie wyścigów opiera się na ciągłym rozwoju innowacyjnych technologii projektowania i produkcji opon do codziennej jazdy. Idąc w ślad za nieustającym pragnieniem zwiększania przyjemności z jazdy, Dunlop oferuje wszystkim typom motocyklistów i kierowców dynamikę oraz wytrzymałość, jakie tylko da się uzyskać z najnowszych technologii oponiarskich.
Wielu wiodących w świecie producentów motocykli montuje opony Dunlop jako standardowe wyposażenie, włączając w to takie marki, jak Aprilia, Benelli, Harley Davidson, Honda, Husqvarna, Kawasaki, KTM, Moto Guzzi, MV Agusta , Piaggio, Suzuki, Triumph i Yamaha.
Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie, z centralą w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 60 zakładach w 26 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Goodyear zatrudnia ponad 70.000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.
Źródło: Dunlop