Nowa opona Dunlop Sportmax GP (D211GP), która wprowadzona została na początku sezonu osiąga sukcesy w prestiżowych wyścigah motocykli klasy Supersport/Superstock.
Nowe opony Dunlop, stworzone z myślą o niezwykle wymagających klasach wyścigowych Supersport (600 cm3) i Superstock (1000 cm3), dostępne są w nowych rozmiarach. W ich nowej konstrukcji wykorzystana jest technologia Dunlop Multi Tread (MTT), z siedmioma strefami bieżnika na tylnej oponie. Dzięki nim opona gwarantuje lepsze osiągi we wszystkich obszarach, większą kontrolę dla prowadzącego oraz poprawioną stabilność.Pierwszy wyścig opony Sportmax GP (D211GP) przyniósł jej również pierwsze zwycięstwo, kiedy Ben Bostrom, jadący na motocyklu Yamaha YZF R6 stanął na najwyższym podium w wyścigu Supersport Daytona AMA w USA. Oprócz niego na podium znaleźli się jeszcze dwaj zawodnicy, którzy także ścigali się na tych oponach.
Podobnie rzecz się miała w pierwszej rundzie Mistrzostw Australii w Eastern Creek - na pierwszych trzech miejscach startowych w wyścigu Supersport stanęły motocykle wyposażone w opony Dunlop Sportmax GP (D211GP). Tutaj również na pierwszym, drugim i trzecim miejscu znaleźli się zawodnicy, którzy ścigali się na nowych oponach. Wyniki dwóch następnych wyścigów pokazały całkowitą dominację nowej opony Dunlop, która zapełniła pięć pierwszych miejsc w obu rundach. Zwycięzcą obu wyścigów został Jamie Stauffer, który w pierwszym wyścigu ustanowił nowy rekord okrążenia.
W Europie nowa opona poddana została testom w hiszpańskiej Almerii, które otwierały bieżący sezon. Motocykliści byli pod ogromnym wrażeniem opony, która nie tylko osiągnęła najszybsze czasy okrążeń, ale i zachowała równe osiągi na kilku symulowanych dystansach.
Nowe opony Dunlop Sportmax GP (D211GP) idą w ślady przełomowych poprzedniczek - D364 i D207GP. Są one wynikiem doświadczeń zebranych podczas tysięcy kilometrów przejechanych w wyścigach oraz testach na całym świecie.
Opona przednia
Wywodzący się wprost od gładkich opon Superbike (slick), profil nowej przedniej opony Sportmax GP (D211GP) o podwyższonym ciśnieniu, zapewnia szeroki kontakt z nawierzchnią w trakcie hamowania i podczas pokonywania zakrętów. Profil ten wspiera również brzegi bieżnika, poprawiając stabilność w środku zakrętu, podczas gdy specjalna konstrukcja ściany bocznej zmniejsza drgania, które mogą się pojawić przy dużych kątach nachylenia i wysokich prędkościach.
Wzór bieżnika wykorzystuje opracowaną przez Dunlop technologię krzywej cosecant. Rozmieszczenie rowków w tej konstrukcji zapewnia optymalną sztywność bieżnika, co redukuje jego nieregularne zużycie i pozwala na zastosowanie bardziej miękkich składników o większej przyczepności. Konstrukcja ta posiada dwuwarstwową osłonę radialną z dwoma pasami z poliamidów aromatycznych wzmacniających bieżnik, kontrolujących profil opony i odkształcenie bieżnika na polu styku opony z nawierzchnią. Częścią konstrukcji jest również nowy sposób osadzenia opony na obręczy.
Opona tylna
Cechą kluczową dla nowej opony są jej rozmiary: 190/55ZR17 dla maszyn klasy Supersport (600 cm3) i 200/55ZR17 dla Superstock (1000 cm3). Nowe rozmiary mają sprostać wymaganiom rosnących mocy silników, typowych w tych klasach.
Profil opony 190/55ZR17 Sportmax GP (D211GP), charakterystycznej dla maszyn 600 cm3zamontowanej na obręczy 5,50”, doskonale zachowuje się w sytuacji nagłych zmian kierunku, typowych dla tej klasy oraz utrzymuje duże pole kontaktu z nawierzchnią w zakrętach pokonywanych z dużą prędkością, jak również podczas przyspieszania przy wyjściu z wirażu. Opona 200/55ZR17, zamontowana na obręczy 6,00” używanej w większości maszyn 1000 cm3, oferuje zwiększone pole styku z nawierzchnią na krawędzi bieżnika oraz na całym łuku kątów pośrednich. Poprawia to trakcję przy wychodzeniu z zakrętu, tym samym zwiększając jeszcze bardziej moc maszyn.
Podobnie jak w przypadku opon przednich, w bieżniku zastosowano technologię krzywej cosecant, oferującej w tym przypadku identyczne korzyści.
Budowa tylnej opony oparta została również na konstrukcji Dunlop N Tec, sprawdzonej w jeździe rajdowej. Konstrukcja ta polega na zastosowaniu warstw radialnych z wieloma skośnymi podkładami pokrytymi bezszwową warstwą JLB. Rozwiązanie to pozwala na kontrolę rozszerzalności opony i wewnętrznych naprężeń, przy jednoczesnym zachowaniu stabilności barków opony. W efekcie otrzymujemy oponę charakteryzującą się doskonałą stabilnością podczas jazdy na prostej i wysokim poziomem informacji przekazywanych z nawierzchni motocykliście podczas dużego nachylenia w zakrętach, a także świetną trakcją przy wychodzeniu z wirażu. Podobnie, jak w przypadku opony przedniej, nowy sposób osadzenia opony na obręczy poprawia reakcję opony podczas pokonywania zakrętów oraz zwiększa stabilność maszyny jadącej w znacznym nachyleniu.
W nowej oponie Sportmax GP (D211GP) technologia Dunlop Multi Tread osiąga nowy poziom. Bieżnik tylnej opony ma siedem warstw. Tak jak w oponie przedniej, warstwa o wysokim współczynniku trakcji rozciąga się na całej szerokości opony pod warstwą odpowiedzialną za utrzymanie przyczepności bocznej. W tylnej oponie boczne obszary bieżnika są wzmocnione warstwą o zwiększonym współczynniku sprężystości umieszczonym na całym łuku opony. Pozwala to ustabilizować obszar styku opony w jej bocznej części podczas jazdy w dużym nachyleniu, przez co otrzymuje się przyczepność konieczną do uzyskiwania przyśpieszeń niezbędnych dla utrzymania jednolitych czasów okrążeń.
O firmie Dunlop
Dunlop jest jednym z wiodących w świecie producentów opon klasy high performance, odnoszącym ogromne sukcesy w dziedzinie sportów motorowych. Bogate doświadczenie firmy w dziedzinie wyścigów opiera się na ciągłym rozwoju innowacyjnych technologii projektowania i produkcji opon do codziennej jazdy. Wielu wiodących w świecie producentów motocykli montuje opony Dunlop jako standardowe wyposażenie, włączając w to takie marki, jak Aprilia, Benelli, Harley Davidson, Honda, Husqvarna, Kawasaki, KTM, Moto Guzzi, MV Agusta, Piaggio, Suzuki, Triumph i Yamaha.
Źródło: Dunlop