Nadeszły wakacje. Wkrótce miliony Europejczyków wyruszą samochodami w stronę słońca, wielu z nich wraz z przyczepami kempingowymi. Oto kilka drobnych wskazówek Bridgestone, które pozwolą zaplanować bezpieczną podróż wakacyjną.
Niskie ciśnienie w oponach stwarza ryzykoOstatnie wyniki kampanii Pomyśl, zanim usiądziesz za kierownicą (Think before you drive) dowodzą, że zapominamy o regularnym sprawdzaniu ciśnienia w oponach, zwłaszcza przed i w trakcie długich podróży.
Niskie ciśnienie w oponach sprawia, że podróż jest zarówno niebezpieczna, jak i kosztowna. Niskie ciśnienie to najczęstszy błąd. Opony tracą powietrze naturalnie, w miarę upływu czasu, zupełnie jak balon, wskutek czego kierowca traci kontrolę nad prowadzeniem pojazdu, a opony stają się mniej wytrzymałe z powodu naprężeń i wysokiej temperatury.
Żywotność opony o zbyt niskim poziomie ciśnienia zmniejsza się o połowę, gdy ciśnienie obniża się z 2,2 bara do 1,0 bara. Ma to dodatkowo negatywny wpływ na środowisko. Niskie ciśnienie zwiększa również opory toczenia, co podwyższa zużycie paliwa i emisję spalin. Regularne sprawdzanie ciśnienia naprawdę ma sens.
Opony osobowe nie nadają się do przyczepy
Jeżeli wybieramy się w podróż z przyczepą kempingową, zwróćmy szczególną uwagę na jej opony. Opony do przyczepy, choć podobne do osobowych, zostały zaprojektowane z myślą o większej ładowności pojazdu i większej odporności na siły boczne. To znacząca różnica, dlatego nigdy nie próbujmy zamontować opon osobowych w przyczepie.
Przed wyjazdem potwierdźmy stan opon w przyczepie. Używane rzadko wymagają solidnej kontroli. Przed podróżą warto usunąć z bieżnika elementy powodujące wibracje, jak kamienie, oraz sprawdzić jego zużycie. Ciśnienie sprawdzajmy przy zimnych, nienagrzanych słońcem oponach.
Większość właścicieli przyczep nie udaje się do swojego dealera po nowy zestaw opon dopóki na powierzchni bieżnika nie pojawią się suche pęknięcia. To zdecydowanie za późno. Nawet bez żadnych widocznych oznak zużycia, opony do przyczep powinny być wymieniane średnio po 10 latach.
Nadmiar bagażu to niebezpieczeństwo
Pakowanie bagaży do przyczepy to jasna sprawa. Nie przeciążajmy jednak tyłu i rozkładajmy ładunek równomiernie po całej przyczepie. W ten sposób zmniejszymy ryzyko jazdy zygzakiem i niestabilności pojazdu. Pamiętajmy, że jazda z przeciążoną przyczepą to nie tylko wykroczenie. To także niebezpieczeństwo. I na koniec – nie zapomnijmy o kole zapasowym. Nigdy niewiadomo, kiedy będzie nam potrzebne.
Niestety nadal zbyt wielu kierowców zapomina o regularnym sprawdzaniu opon. We współpracy z Fundacją FIA w ramach światowej kampanii Pomyśl, zanim usiądziesz za kierownicą Bridgestone przeprowadził począwszy od 2005 roku ponad 67 tysięcy kontroli opon w całej Europie. Rezultaty są niepokojące: ponad 90% kierowców jeździ na oponach o zbyt niskim ciśnieniu, a 40% ma co najmniej jedną oponę wyraźnie poniżej zalecanego ciśnienia.
Jeśli wyjeżdżamy w tym roku samochodem na wakacje, pamiętajmy by sprawdzić przed wyjazdem stan ogumienia i ciśnienie. Dla własnego bezpieczeństwa, dla własnego portfela, wreszcie dla środowiska.
Źródło: Bridgestone