Nowe opony z technologią AirMax Goodyeara do samochodów ciężarowych - więcej korzyści i niższe koszty operacyjne.
Goodyear Marathon LHS II 355/50R22.5 oraz Goodyear Marathon LHS II 375/50R22.5 wyposażone w technologię AirMax, to nowe opony Goodyeara przeznaczone dla samochodów ciężarowych w transporcie długodystansowym. Najważniejsze oferowane przez nie korzyści to zwiększony dopuszczalny nacisk na oś, niższe koszty operacyjne i mniej uszkodzeń dróg. Nowe opony przeznaczone są do pracy wszędzie tam, gdzie wysokość pojazdu może mieć duże znaczenie. Goodyear Marathon LHS II 375/50R22.5 jest również pierwszą dostępną oponą, której nośność przy tak niewielkiej średnicy wynosi 8 ton.AirMax jest nową koncepcją w rodzinie Technologii Max, opracowanych przez Goodyeara. AirMax oferuje: ciśnienie powierza niższe o jeden bar przy tym samym obciążeniu, mniejszy nacisk na podłoże, 20-30% więcej zużywalnego kauczuku, 5-6% mniejszy opór toczenia, mniejszą sztywność opony i o 12% większy nacisk na oś. Korzyści te oznaczają mniejsze zużycie nawierzchni, do 15% dłuższy przebieg, mniejsze zużycie paliwa, mniejszą emisję spalin, większy komfort i zwiększoną ładowność. Opony AirMax to również niższe temperatury robocze niż w przypadku konwencjonalnych opon o tym samym dopuszczalnym nacisku na oś. Pomaga to obniżyć opór toczenia, co prowadzi do większej wytrzymałości i ułatwia bieżnikowanie.
Goodyear Marathon LHS II 355/50R22.5
Goodyear Marathon LHS II 355/50R22.5 zastępuje oponę Marathon LHS 355/50R22.5 w unikalnym rozmiarze, wprowadzoną przez Goodyear w 2004 r. Posiada ten sam promień toczenia co 295/60R22.5 i oferuje wyższą ładowność (7,5 tony), dłuższą żywotność, mniejszy opór toczenia oraz większy komfort jazdy. Nowy wzór bieżnika i nowa konstrukcja LHS II jeszcze bardziej poprawiają parametry opony, jeśli chodzi opór toczenia, bardziej równomierne i mniejsze zużywanie się opon oraz precyzję i stabilność jazdy. Oferują one również niezrównaną charakterystykę jazdy na mokrej nawierzchni. Nowy, szeroki sześciożebrowy bieżnik gwarantuje dłuższą żywotność i zapewnia równomierne zużycie.
Konstrukcja opony Marathon LHS II wykorzystuje technologię FuelMax, która pozwala zmniejszyć opór toczenia, a w konsekwencji zmniejszyć zużycie paliwa i ograniczyć emisję spalin. Lamelki brzegowe oraz lamelki typu Flexomatic wpływają na skrócenie drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Wysoki współczynnik netto/brutto w połączeniu z nową kompozycją także wpływa na wydłużenie żywotności. Aby chronić oponę przed uszkodzeniem, zamontowano na niej ochronę przeciw klinowaniu się kamieni.
Goodyear Marathon LHS II 375/50R22.5
Opona Goodyear Marathon LHS II 375/50R22.5 to zupełnie nowy rozmiar w branży. To pierwsza opona o małej średnicy, oferująca ładowność przedniej osi na poziomie 8 ton. Kolejne korzyści, w porównaniu z Goodyear Marathon LHS II 315/60R22.5 o tym samym promieniu toczenia to o 6 % niższy opór toczenia oraz większy komfort jazdy. Bieżnik i konstrukcja są podobne do tych, jakie zastosowano w oponie 355/50R22.5 i oferują te same korzyści, tzn. mniejsze zużycie dróg, do 15% dłuższą żywotność, mniejsze zużycie paliwa oraz emisję spalin, większy komfort i zwiększoną ładowność.
Uszkodzenie dróg to coraz większy problem w Europie, gdzie poszczególne kraje rozważają już regulacje wprowadzające sankcje dla operatorów stosownie do potencjalnych uszkodzeń, jakie powodują ich pojazdy. Zmniejszone ciśnienie powietrza oraz większy obszar styku opony z nawierzchnią oznaczają, że 355/50R22.5 i 375/50R22.5 wypadają odpowiednio o 31% i 20% lepiej, niż rozmiary 295/60R22.5 i 315/60R22.5, które zastępują (w oparciu o kalkulację Dutch COST 334).
AirMax
AirMax powstał w odpowiedzi na potrzeby producentów samochodów ciężarowych, którzy chcieli zapewnić większy dopuszczalny nacisk na oś przednią bez uszczerbku dla parametrów samochodu czy opony.
Przepisy dotyczące emisji zanieczyszczeń oznaczały konieczność instalacji w ciężarówkach dodatkowego wyposażenia, np. ciężarówka Euro 6 mogła ważyć 314 kg więcej niż jej odpowiedniczka Euro 3. To może z kolei oznaczać utratę ładowności. Kolejnym powodem są ładunki niepodzielne, takie jak transporty samochodów. Istotną kwestią stały się także uszkodzenia dróg.
Koncepcja AirMax oznacza większą pojemność powietrza w oponach bez zwiększania ich średnicy. Alternatywą dla większej ładowności jest utrzymanie wymiarów i zwiększenie ciśnienia powietrza w oponach. Jednakże, prowadzi to do zwiększenia wagi i usztywnienia opony, co w większym stopniu uszkadza drogi oraz pogarsza komfort jazdy i bezpieczeństwo ładunku.
Opona z technologią AirMax jest szersza, a jej ciśnienie pozostaje bez zmian lub jest nawet mniejsze. Obszar styku opony z podłożem jest większy i bardziej jednorodny, co oznacza mniejsze uszkodzenie nawierzchni i większe bezpieczeństwo. W rezultacie opona jest mniej sztywna, a komfort jazdy, trwałość pojazdu oraz bezpieczeństwo ładunku polepszają się. Dzięki poprawie ekonomiki spalania i dłuższej żywotności zmniejszają się koszty operacyjne. Dzięki zmniejszonej sztywności kierowcy pracuje się bardziej komfortowo oraz zmniejszają się ewentualne uszkodzenia dróg.
Opony niskoprofilowe
Średnica opony to ważny składnik całkowitej wysokości pojazdu, która w wielu krajach nie może przekraczać 4 metrów. Innym czynnikiem jest średnica obręczy, która jest zależna głównie od wielkości hamulców. Na obecnym stopniu zaawansowania technologicznego, minimalna średnica obręczy dla przednich obręczy w ciężkich samochodach ciężarowych musi wynosić co najmniej 22,5 cala, czyli około 56,5 cm. Z biegiem lat, głównie ze względu na wysokość ciężarówek, średnica opon była coraz bardziej zmniejszana poprzez zmianę współczynnika kształtu (stosunek głębokości opony do jej szerokości). Obecnie, najniższy stosunek kształtu oferowany przez Goodyear jeśli chodzi o opony na oś przednią wynosi 50%, choć w oponach do przyczep osiągnięto już wskaźnik 40%.
Rozmiary standardowe
Średn. (mm) |
Obręcz ( “ ) |
Nacisk (kg) |
Ciśn. (bar) |
|
315/60R22.5 | 950 | 9,00 | 7.100 | 9,00 |
295/60R22.5 | 926 | 9,00 | 6.700 | 9,00 |
Rozmiary AirMax
Obręcz ( “ ) |
Nacisk (kg) |
Ciśn. (bar) |
|
NOWA 375/50R22.5 | 11,75 | 8.000 | 9,00 |
NOWA 355/50R22.5 | 11,75 | 7.500 | 9,00* |
Jeśli porównać standardową oponę 295/60R22.5 z oponą AirMax 355/50R22.5, obie z obciążeniem 6.700 kg, standardowa opona potrzebuje ciśnienia 9,0 bara, podczas gdy AirMax wymaga jedynie 7,8 bara, co prowadzi do zmniejszenia nacisku na podłoże. To oznacza mniejsze zużycie, większą wytrzymałości, mniejszy opór toczenia i ograniczenie uszkodzeń nawierzchni.
Wytrzymałość opony jest związana z ciepłem, a AirMax pozwala na ograniczenie jego emisji. Nawet z większym ładunkiem AirMax generuje mniej ciepła niż jej zwykły odpowiednik, a to przekłada się na dłuższą żywotność.
Opona 355/50R22.5 Marathon LHS została zaaprobowana przez wszystkich większych producentów montujących ją jako wyposażenie oryginalne. Nowe opony przechodzą obecnie etap certyfikacji technicznej przez wszystkich producentów samochodów ciężarowych, którzy wykazali ogromne zainteresowanie nowym produktem. Nowe opony, podobnie jak w przypadku innych opon Goodyeara do samochodów ciężarowych, w pełni nadają się do ponownego bieżnikowania i rowkowania. W takich przypadkach opony te mogą być ponownie bieżnikowane do wykorzystania w przyczepach.
Oferta opon do pojazdów użytkowych, autobusów i autokarów produkowanych przez Goodyear Tire & Rubber Company obejmuje ponad 400 różnych rodzajów w ponad 55 rozmiarach. Wielu wiodących w świecie producentów pojazdów użytkowych montuje opony Goodyear jako wyposażenie fabryczne, w tym Volvo, Renault, Scania, DAF, MAN, Daimler Chrysler oraz Iveco. Goodyear jest również dostawcą opon dla wszystkich największych producentów przyczep. Dzięki rozwiązaniu Fleet First obejmującym serwis sieciowy TruckForce, pomoc drogową ServiceLine 24h, Mobility - program ubezpieczenia, internetowy system zarządzania flotąFleetOnlineSolutions oraz system bieżnikowania Next Tread, Goodyear obecnie oferuje kompleksowy i najszerszy w całej branży oponiarskiej zakres usług dla flot transportowych.
Źródło: Goodyear