Goodyear oferuje pierwszą oponę z mikrochipem RFID (ang. Radio Frequency Identity - identyfikacja radiowa), przeznaczoną do pojazdów ciężarowych.
Dzięki wbudowanemu mikroukładowi, nowa opona do naczep Goodyear Regional RHT II RFID 435/50R19.5, łączy się z programem FleetOnlineSolutions, internetowym programem do zarządzania oponami Goodyear. Zastosowanie tego rozwiązania w oponach oznacza dla operatorów flot między innymi skrócenie przestojów, usprawnienie zarządzania ogumieniem pojazdów i zwiększenie bezpieczeństwa. Za zastosowaną w nich technologię Goodyear otrzymał w tym roku nagrodę w Ameryce Łacińskiej.
Monitorowanie opon bywa czasochłonne, ponieważ każdą oponę trzeba zidentyfikować na podstawie oznaczeń bocznych. Czasami jest to trudne ze względu na zabrudzenia lub otarcia. Dzięki technologii RFID można bardzo szybko zidentyfikować każdą oponę, przesuwając ręczny skaner po obwodzie ściany bocznej opony. Informacje są pobierane i zapisywane elektronicznie. Dodatkowo opony wyposażone w RFID łatwiej monitorować w przypadku kradzieży, a także obserwować przez cały okres eksploatacji, łącznie z bieżnikowaniem.
Do zastosowania technologii RFID wybrano opony 435/50R19.5, ponieważ jest to najpopularniejszy rozmiar opon używanych przez operatorów wielkich naczep, które to umożliwiają maksymalizację załadunku w ramach europejskiego limitu wysokości naczepy wynoszącego cztery metry. Kilka dużych flot, wykorzystujących wielkie naczepy, korzysta z internetowego systemu zarządzania oponami Goodyear FleetOnlineSolutions (FOS), którego niezbędnym elementem jest ścisły monitoring opon. Dzięki RFID zarządzanie oponami będzie teraz znacznie szybsze i dokładniejsze.
Mikrochip jest wprowadzany do opony w procesie produkcji i programowany niepowtarzalnym kodem, który identyfikuje oponę. Za pomocą ręcznego czytnika można odczytać typ i rozmiar opony, a także jej unikatowy numer identyfikacyjny. Autoryzowany serwis Goodyeara lub operatora floty może szybko zeskanować wszystkie opony wyposażone w RFID i zapisać informacje o nich elektronicznie, co oszczędza czas i eliminuje pomyłki. Dodatkową korzyścią jest łatwiejsze zarządzanie stanami magazynowymi nowych, używanych i bieżnikowanych opon.
KORZYŚCI DLA UŻYTKOWNIKA
Opony Goodyear Regional RHT II 435/50R19.5 z technologią RFID testował wieloletni klient Goodyeara - holenderska firma Ewals Cargo Care, wiodący europejski dostawca usług logistycznych, którego obroty w 2010 roku wyniosły
550 mln euro; Ewals Cargo Care posiada 49 baz w 18 krajach i użytkuje 4300 naczep.
"Nowe opony oferują znaczące korzyści. RFID przyspiesza prace serwisowe, ponieważ umożliwia bardzo szybką i precyzyjną identyfikację opon oraz ich przegląd w systemie zarządzania flotą Goodyear FleetOnlineSolutions. System ten również zmniejsza problem kradzieży opon z naszych naczep" - powiedział Bart van Rens, menedżer ds. kontroli floty w firmie Ewald.
"Współpracowaliśmy z Goodyear przy opracowaniu tych nowych opon. W pierwszych testach znalezienie mikroukładu za pomocą czytnika zajmowało nieco czasu. Teraz opony mają oznaczenia na ścianach bocznych, wskazujące miejsce, w którym znajduje się mikrochip. Dzięki temu producenci naczep wiedzą jak zakładać opony, aby mikroukłady znajdowały się po zewnętrznej stronie. To dodatkowo przyspiesza cały proces" - dodał B. van Rens.
Regularne kontrole ogumienia są bardzo proste. Operator skanuje oponę ręcznym czytnikiem; a opona jest automatycznie rozpoznawana na podstawie informacji zawartych w mikroukładzie i w programie FleetOnlineSolutions. Za pomocą Bluetooth do tego samego systemu podłączony jest miernik ciśnienia powietrza i głębokości bieżnika opony - odczyty z tych urządzeń są automatycznie zapisywane w systemie FOS, przy poszczególnych oponach.
"Wcześniej musieliśmy odczytywać sześciocyfrowy kod ze ściany bocznej każdej opony. To zajmowało czas i nietrudno było o pomyłkę. Teraz dzięki RFID proces jest szybki, a błędy wyeliminowane. Z nowymi oponami każdy wpis serwisowy w komputerze jest w 100 %. zgodny ze stanem faktycznym" - zapewnił B. van Rens.
Inną bardzo ważną zaletą nowych opon jest bezpieczeństwo. "Ponosimy straty w wyniku kradzieży opon z naszych naczep. Nawet gdy policja odzyskuje skradzione opony, udokumentowanie ich pochodzenia jest często niemożliwe, ponieważ cyfry na oponie najczęściej są usuwane. Mikrochip RFID jest wbudowany w oponę, dlatego nie można go usunąć, przy okazji jej nie niszcząc. Oznacza to, że złodzieje nie będą w stanie ukryć pochodzenia opony, dlatego też będą unikać kradzieży opon z logo RFID. Omawiamy z Goodyearem możliwość bardziej widocznego oznaczania tych opon, by zniechęcić złodziei" - zaznaczył B. van Rens.
ROZWÓJ I NAGRODA
Goodyear pracował nad tym systemem przez kilka lat. Ostatnio wykorzystywał go w Mistrzostwach Europy w wyścigach pojazdów ciężarowych FIA. Wszystkie opony Goodyear 315/70R22.5 do wyścigowych pojazdów ciężarowych posiadają układy RFID. System jest wykorzystywany przez Goodyeara do zarządzania oponami podczas wyścigów, a także przez przedstawicieli FIA (Federation Internationale de l'Automobile) do celów kontrolnych.
Goodyear przewiduje, że w niedalekiej przyszłości system RFID znajdzie zastosowanie w kolejnych modelach i rozmiarach opon. W tej chwili ogumienie wyposażone w RFID produkowane jest w Luksemburgu, jednak niebawem będzie je również wytwarzał zakład w Wittlich w Niemczech. Obecnie układy RFID jedynie przechowują dane identyfikujące, ale w przyszłości będzie dostępna również komunikacja dynamiczna, czyli umożliwiająca monitorowanie ciśnienia i temperatury w czasie rzeczywistym.