Przez ostatni rok naukowcy Goodyeara pracowali nad nową technologią automatycznego utrzymania ciśnienia w oponach (Air Maintenance Technology - AMT).
Innowacyjna technologia zredukuje wydatki na paliwo i zmniejszy emisję CO2, jednocześnie zwiększając wydajność opon i eliminując konieczność uzupełniania poziomu powietrza. Technologia AMT firmy Goodyear.
Mechanizm systemu AMT pozwala utrzymać stałe, optymalne ciśnienie powietrza w oponach bez użycia zewnętrznych kompresorów, układów elektronicznych czy zaangażowania kierowcy. Utrzymanie właściwego ciśnienia powietrza w oponach przekłada się na zwiększenie ekonomiki paliwowej, wydłużenie żywotności opony i poprawę jej zachowania podczas jazdy. Zastosowanie opon z nową technologią Goodyeara może przynieść użytkownikom opon m.in. następujące korzyści:
1. Poprawa efektywności paliwowej
Utrzymanie właściwego ciśnienia w oponach jest bardzo ważne w segmencie pojazdów użytkowych. Szacuje się, że każde 0,5 bara (50 kPa) poniżej normy oznacza
skrócenie dystansu możliwego do przejechania na litrze paliwa o 1 procent1. Jedna setna może błędnie wydawać się wartością nieistotną - oszczędność może
wynieść nawet ponad 735 euro w paliwie (w przypadku pojazdu zużywającego 35 l/100 km, przy przebiegu 150 tys. kilometrów rocznie i cenie paliwa 1,40 euro
za litr2).
2. Wydłużenie żywotności bieżnika
Specjaliści Goodyeara przewidują, że AMT odegra znaczącą rolę w wydłużaniu żywotności bieżników na rynku pojazdów komercyjnych. W przypadku opony,
w której ciśnienie jest o 10% za niskie, żywotność bieżnika skraca się nawet o 9-16%3. Wykorzystując system AMT operatorzy flot pojazdów użytkowych będą
mogli realizować pełen potencjał opon, przy zachowaniu najwyższych parametrów dotyczących bezpieczeństwa.
3. Optymalizacja pracy
Koszty związane z eksploatacją opon są najwyższą pozycją w kategorii kosztów eksploatacyjnych ponoszonych przez operatorów pojazdów komercyjnych, przy czym
niemal połowa wszystkich awarii pojazdów ciężarowych i naczep jest związana z ogumieniem.
Prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach jest niezbędne dla zachowania optymalnych parametrów prowadzenia pojazdu. Zbyt niskie, oznacza nierównomierne rozłożenie nacisku na drogę, a także zmniejsza obszar kontaktu bieżnika z nawierzchnią i może mieć negatywny wpływ na strukturę korpusu opony, który jest bardzo ważny dla późniejszego bieżnikowania.
Z pojazdami użytkowymi wiążą się inne wyzwania dla systemu AMT - opony są większe, pokonują dłuższe dystanse, a przewożone ładunki są znacznie cięższe. Opony pojazdów użytkowych pracują z dużo wyższym ciśnieniem powietrza - zwykle wynosi ono 850 kPa, w porównaniu do 250 kPa w przypadku opon do pojazdów osobowych. To stwarza znacznie większe wyzwanie dla systemu pompowania. Żywotność opony do pojazdu użytkowego często wydłuża się poprzez bieżnikowanie. System AMT przeznaczony dla pojazdów użytkowych jest projektowany tak, by działał również po bieżnikowaniu.
"Jesteśmy przekonani, że zastosowanie systemu AMT w pojazdach użytkowych nie tylko zwiększy wydajność opon, lecz także przyniesie oszczędności właścicielom i operatorom flot poprzez wydłużenie życia bieżnika i zmniejszenie zużycia paliwa. Postępy, jakich dokonujemy w pracach nad tą technologią, napawają nas dużym optymizmem. W planach mamy już kolejne testy tej koncepcji" - powiedział Jean-Claude Kihn, Dyrektor techniczny Goodyear.
Opracowanie i rozwinięcie zastosowań użytkowych tej koncepcji oraz technologii wspierających jest dziełem inżynierów z Centrum Innowacji Goodyear w Akron w stanie Ohio. Prototypowe opony wyprodukowano w fabryce Goodyeara w Topeka w stanie Kansas, gdzie rygorystyczne testy potwierdziły skuteczność działania mechanizmu pompującego AMT. W przyszłym roku planowany jest szeroko zakrojony test z udziałem flot pojazdów w celu pozyskania od klientów informacji o sprawowaniu się systemu w warunkach roboczych.
Dotacja w wysokości 1,5 mln dolarów, udzielona przez Biuro Pojazdów Mechanicznych Amerykańskiego Departamentu Energii, przyspiesza prace badawczo-rozwojowe nad systemem AMT dla pojazdów użytkowych. Prace nad systemem AMT dla opon do pojazdów osobowych wesprze z kolei dotacja badawczo-rozwojowa rządu Luksemburga.