Samochody na oponach z nieprawidłowym ciśnieniem zużywają więcej paliwa oraz zwiększają ryzyko spowodowania wypadku, ze względu na mniejszą przyczepność wydłużają drogę hamowania.
Rusza sezon wymiany opon z letnich na zimowe. Obniżenie temperatury powietrza ma wpływ na obniżenie ciśnienia w oponach nawet o 0,3 - 0,4 bara, ostrzegają eksperci Michelin.
Jeżeli stosujemy ten sam rozmiar opon zimowych, co letnich, to ciśnienie eksploatacyjne powinno być takie samo, jak zaleca producent samochodu. Należy jednak pamiętać o skorygowaniu ciśnienia, gdy temperatura znacznie spadnie. Najczęściej zakładamy opony zimowe przed nadejściem zimy, a znaczne obniżenie temperatury powietrza ma wpływ na obniżenie ciśnienia w oponach dlatego tak ważne jest skontrolowanie opon przed nadejściem zimy
Według najnowszych badań TNS Polska przeprowadzonych na zlecenie Michelin 88 proc. polskich kierowców zmieni w tym roku opony letnie na zimowe.
Wyniki badania TNS Polska: Dlaczego polscy kierowcy zmieniają opony letnie na zimowe?
Według badania TNS Polska coraz mniej kierowców uważa, że zmiana opon jest ściśle związana ze zmianą pory roku i opadami śniegu, a także że należy jej dokonać w określonych miesiącach, bez względu na panujące warunki atmosferyczne. Wzrasta natomiast świadomość, że termin jest powiązany z temperaturą powietrza - jednak częściej z ogólnym ochłodzeniem, niż z konkretną wartością temperatury, przy której powinno się zmiany dokonać.
Wyniki badania TNS Polska: Kiedy Polacy zamierzają zmienić opony letnie na zimowe?
- 23 proc. w październiku
- 24 proc. w listopadzie
- 1 proc. w grudniu
- 15 proc. kiedy temperatura będzie niższa niż 7 st. Celsjusza
- 5 proc. kiedy spadnie śnieg
- 28 proc. kiedy pojawią się pierwsze prognozy mówiące, że zbliża się ochłodzenie
Zmieniając opony na zimowe nie wolno również zapomnieć o prawidłowym ciśnieniu, szczególnie gdy temperatura zacznie się obniżać. Wartość ciśnienia należy sprawdzać co najmniej raz na dwa tygodnie. Najrzadziej raz w miesiącu. Tak częste kontrole umożliwią nam szybkie wykrycie ewentualnych usterek, które pozostawione samym sobie mogą z czasem doszczętnie zniszczyć oponę.