Dane zebrane przez Bridgestone jasno wskazują, że – mimo deklarowanej potrzeby bezpieczeństwa – wybierając tańsze opony kierujący nie zachowują się konsekwentnie!
Czy opona jest tylko okrągła i czarna?
Jak pokazują wyniki najnowszych badań*, głównym zmartwieniem blisko 50% kierowców jest „bezpieczeństwo i zachowanie kontroli na mokrej drodze”. Z kolei najważniejszymi wymogami wobec opon są: „krótka droga hamowania na mokrej nawierzchni”, „zachowanie kontroli w każdych warunkach” i „krótka droga hamowania na zaśnieżonych i oblodzonych drogach”.
Jednocześnie, większość klientów podejmuje decyzję o zakupie opon na podstawie kryterium ceny i niechętnie rozważa zakup opon premium (chociaż posiadają samochody tej klasy). Coraz więcej kierowców kupuje tanie, głównie chińskie, opony importowane (potwierdzają to dane ETRMA**).
W latach 2007–2013 import opon z Chin do Europy zwiększył się prawie dwukrotnie i stanowił 45% całego europejskiego importu opon w 2013 roku.
Kierowcy nie przywiązują wielkiej wagi do wiedzy o ogumieniu, a większość z nich nie docenia złożoności opon i uważa, że wszystkie są takie same: okrągłe i czarne! Nic dziwnego, że około 80% kierowców podczas zakupu opon zwraca się o poradę do dealera samochodowego.
Zaniedbywanie opon
Dwa główne problemy z kontrolą opon to: zużycie i prawidłowe ciśnienie.
25% kierowców aut, które sprawdzono podczas akcji Kontrola Bezpieczeństwa Opon zorganizowanej przez Bridgestone w 2012 roku (28 000 kontroli pojazdów przez wykwalifikowanych pracowników w całej Europie) jeździło na oponach z głębokością bieżnika poniżej przepisowych 1,6 mm – wciąż zwlekając z decyzją o ich zmianie! Ryzyko jazdy na zużytych oponach (utrata przyczepności na mokrej drodze, niebezpieczeństwo rozerwania opony) jest dobrze udokumentowane. W Wielkiej Brytanii, ponad 57% opon jest wymienianych po przekroczeniu przepisowej głębokości bieżnika!
W trakcie tych samych kontroli bezpieczeństwa stwierdzono, że 78% kierowców jeździ na oponach ze zbyt niskim ciśnieniem. Taki stan ogumienia zmniejsza bezpieczeństwo podczas hamowania i manewrowania, a także powoduje zwiększenie zużycia paliwa i sprawia, że opony znacznie szybciej się zużywają. W Hiszpanii, awarie samochodów związane z przebiciem, rozerwaniem lub niedopompowaniem opon wzrosły w 2014 r. o 14,4%.
Różnica w bezpieczeństwie na mokrej drodze
Wyniki badań prowadzonych przy prędkości 80 km/h na mokrej nawierzchni pokazują, że różnica w długości drogi hamowania pomiędzy oponami premium i tanimi oponami może wynosić ok. 4 metrów. Jest to mniej więcej średnia długość obecnych samochodów! Tak więc w sytuacji nagłego hamowania, może to być różnica, która zadecyduje o tym czy dojdzie do wypadku czy nie.
Obrażenia
Trudno jest oszacować obrażenia w kategoriach materialnych, a statystyki międzynarodowe, np. badanie OTS (On the Spot) brytyjskiego Departamentu Transportu z 2010 r., pokazują, że już przy prędkości 8 km/h zderzenie z pieszym może powodować jego poważne obrażenia, a w rzadkich przypadkach nawet śmierć.
Przy kolizji z prędkością 22 km/h, w 40% przypadków kierujący mogą odnieść obrażenia, głównie głowy i nóg.
Szkody materialne
Uderzenie w tył innego samochodu nawet przy prędkości 18 km/h może spowodować poważne szkody materialne: wgniecenie zderzaka/kratki, stłuczenie świateł, wgniecenie pokrywy silnika czy aktywowanie poduszki powietrznej.
Kampania edukacyjna Bridgestone
Z uwagi na sprzeczność między deklarowanymi potrzebami i zachowaniem kierowców, Bridgestone zdecydował, że konieczne jest informowanie i edukowanie kierowców w Europie na temat znaczenia opon i ich prawidłowej konserwacji – w szczególności w zakresie bezpieczeństwa i wydajności jakie gwarantują opony segmentu premium.